Troligt att det är ngt med lådans ena axel, den som alla växlar utom 4.an (som är "direktväxel") går igenom. Att den blir tyst när man kopplar ur är inget konstigt, då blir det ju mindre belastning på grejerna, det bara "frirullar"....
Hej.
Försöker hjälpa en vän som har problem med sin växellåda.
Missljudet kan beskrivas som en "tändkulemotor" på lågt varv alt en häst som galopperar.
Ljudet uppträder kraftigt på samtliga växlar utom på fjärde växel då lådan låter "normalt".
Ljudet försvinner då man frikopplar.
Helt klart är det att något är trasigt :)
Det jag har lite svårt att förstå är att ljudet försvinner helt när man kopplar trots att växeln ligger i. Borde inte ljudet fortsätta med tanke på rotationen från kardan!?
Mvh Björn
Försöker hjälpa en vän som har problem med sin växellåda.
Missljudet kan beskrivas som en "tändkulemotor" på lågt varv alt en häst som galopperar.
Ljudet uppträder kraftigt på samtliga växlar utom på fjärde växel då lådan låter "normalt".
Ljudet försvinner då man frikopplar.
Helt klart är det att något är trasigt :)
Det jag har lite svårt att förstå är att ljudet försvinner helt när man kopplar trots att växeln ligger i. Borde inte ljudet fortsätta med tanke på rotationen från kardan!?
Mvh Björn