Jag fick byta drivaxel på min bil, den dunkade rejält när man svängde.
Hej
Jag har en Peugeot 406 -96 som med tanke på sin ålder inte har gått mer än 16600 mil.
Nu är det så att jag har ett missljud från framvagnen, ljudet ökar i takt med hastigheten samt hörs mer/mindre när man svänger något.
Min första tanke var vänster hjullager (fram).
Så i dag så lyfte jag först upp höger framhjul så det kunde rulla fritt, startade motorn och la i en växel, då hördes inget missljud men när jag gjorde samma sak med det vänstra hjulet så hördes missljudet.
MEN, jag är fortfarande inte helt övertygad om att det är hjullagret, kan det vara så att det sitter ett lager i växellådan(diffen) som kan ha gått sönder eller blir man lätt lurad av att det missljud man hör kommer längre in än där hjullagret sitter.
Kan man utesluta att något i växellådan/diffen är trasigt med tanke på att det inte hörs när det andra hjulet rullar ?
Är det dyrt i så fall att laga ?
Är det vanligt att lagert går i sönder där ?
Tack på förhand.
MVH
Rasmus
Jag har en Peugeot 406 -96 som med tanke på sin ålder inte har gått mer än 16600 mil.
Nu är det så att jag har ett missljud från framvagnen, ljudet ökar i takt med hastigheten samt hörs mer/mindre när man svänger något.
Min första tanke var vänster hjullager (fram).
Så i dag så lyfte jag först upp höger framhjul så det kunde rulla fritt, startade motorn och la i en växel, då hördes inget missljud men när jag gjorde samma sak med det vänstra hjulet så hördes missljudet.
MEN, jag är fortfarande inte helt övertygad om att det är hjullagret, kan det vara så att det sitter ett lager i växellådan(diffen) som kan ha gått sönder eller blir man lätt lurad av att det missljud man hör kommer längre in än där hjullagret sitter.
Kan man utesluta att något i växellådan/diffen är trasigt med tanke på att det inte hörs när det andra hjulet rullar ?
Är det dyrt i så fall att laga ?
Är det vanligt att lagert går i sönder där ?
Tack på förhand.
MVH
Rasmus