Hej! Har en Colt med sámma motor, får också tickande ljuden men den går istället bara igång om man rullar upp den i 2000varv och surar ner sig nör man kör med startmotorn..
Hej
Har problem med min lancer 1,8 gti -90. Det började med att den dog 3-4 sekunder på motorvägen men gick igång direkt igen och gick bra i flera mil. Sen så tvärdog den igen (på samma motorväg) och vägrar att starta. Det luktade även lite bränt nånstans bak på bilen. Har konstaterat att gnista finns på alla stift. Stiften är också genomblöta med bensin. Tog kompprov som gav resultatet 11,5 - 11,5 - 9,5 - 11 bar. När man slår på tändningen så går en magnetventil vid insugningsrören igång och tickar. Ibland går även insprutningsspridarna igång ett litet tag. Man hör även något svagt pulserande läte hela tiden som låter som att det sputas in bensin konstant i insugningsröret, men då alltså inte det mera kraftigare knäppet från insprutarna. Jag har också konstaterat att det gått in duktigt med bensin och blandat sig med oljan i motorn. Om man tar loss bensinslangen som förser tryckröret och spridarna med bensin går motorn igång efter några sekunder, men bara knackigt på tomgång. Gasar man så dör den. Har även konstaterat att bensinpumpen bara går när man drar runt motorn. Har mätt trycket från pumpen till 5 bar och tryckregulatorn öppnar vid 3,5 bar.
Vad kan vara fel och hur kan bensin gå in till oljan?
Råd emotages tacksamt.
Har problem med min lancer 1,8 gti -90. Det började med att den dog 3-4 sekunder på motorvägen men gick igång direkt igen och gick bra i flera mil. Sen så tvärdog den igen (på samma motorväg) och vägrar att starta. Det luktade även lite bränt nånstans bak på bilen. Har konstaterat att gnista finns på alla stift. Stiften är också genomblöta med bensin. Tog kompprov som gav resultatet 11,5 - 11,5 - 9,5 - 11 bar. När man slår på tändningen så går en magnetventil vid insugningsrören igång och tickar. Ibland går även insprutningsspridarna igång ett litet tag. Man hör även något svagt pulserande läte hela tiden som låter som att det sputas in bensin konstant i insugningsröret, men då alltså inte det mera kraftigare knäppet från insprutarna. Jag har också konstaterat att det gått in duktigt med bensin och blandat sig med oljan i motorn. Om man tar loss bensinslangen som förser tryckröret och spridarna med bensin går motorn igång efter några sekunder, men bara knackigt på tomgång. Gasar man så dör den. Har även konstaterat att bensinpumpen bara går när man drar runt motorn. Har mätt trycket från pumpen till 5 bar och tryckregulatorn öppnar vid 3,5 bar.
Vad kan vara fel och hur kan bensin gå in till oljan?
Råd emotages tacksamt.