Finns många trådar om GDI-motorer här på forumet :l
Problemet med dessa är att de sotar ngt alldeles förskräckligt.
Vanligt är att det elektriska gasspjället går trögt pga sot kring själva spjällskivan. Det kan du göra rent själv med en gammal tandborste och t-gul. Man kan få gnugga i flera omgångar. Använd en tunn trasa när du eftertorkar och fastna inte i spjällskiva....och vålda inte.
När du gjort rent kan du behöva göra en grundinställning "light" :)
Det går till så att du låter batteripolen ligga av ett tag (kanske medan du gör rent spjället 30 min borde räcka, uppnår du inte önskat resultat kan du ju låta den vara strömlös över en natt)
Motorn skall vara helt kall när proceduren börjar...
Inte ngn gång under denna "kalibrering" rör du gaspedalen.
Vrid snabbt på tändningen helt..inte mer än en sekund...vrid sedan av och vänta ca 10 sekunder...ett arbetsljud hörs från spjället och blir sedan tyst.
Nu startar du och låter maskinen gå till driftstemp...utan att röra pedalen...
Om du har tur :o löser detta problemet, annars får man gå vidare med ett eventuellt byte till ett uppgraderat spjällhus från tex www.atech2.com
Kan ju vara ngt annat fel också men troligen inte med just dessa symptom :h
Problemet med dessa är att de sotar ngt alldeles förskräckligt.
Vanligt är att det elektriska gasspjället går trögt pga sot kring själva spjällskivan. Det kan du göra rent själv med en gammal tandborste och t-gul. Man kan få gnugga i flera omgångar. Använd en tunn trasa när du eftertorkar och fastna inte i spjällskiva....och vålda inte.
När du gjort rent kan du behöva göra en grundinställning "light" :)
Det går till så att du låter batteripolen ligga av ett tag (kanske medan du gör rent spjället 30 min borde räcka, uppnår du inte önskat resultat kan du ju låta den vara strömlös över en natt)
Motorn skall vara helt kall när proceduren börjar...
Inte ngn gång under denna "kalibrering" rör du gaspedalen.
Vrid snabbt på tändningen helt..inte mer än en sekund...vrid sedan av och vänta ca 10 sekunder...ett arbetsljud hörs från spjället och blir sedan tyst.
Nu startar du och låter maskinen gå till driftstemp...utan att röra pedalen...
Om du har tur :o löser detta problemet, annars får man gå vidare med ett eventuellt byte till ett uppgraderat spjällhus från tex www.atech2.com
Kan ju vara ngt annat fel också men troligen inte med just dessa symptom :h