Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Montera drag på bil

Startad av – · 2002-06-23 · 5 svar

·Trådstart
Jag ska montera ett drag på en Corolla från -89. Draget är köpt begagnat på skroten. Måste man ha speciella bultar till detta eller duger "standardbultar (8.8)" från den lokala järnaffären, i rätt dimension givetvis.
gnlg
Lämna tillbaka draget till skroten om du inte har en monteringsanvisning med, behövs vid regbesiktning. Där framgår också vilka bultar som behövs (dim, längd och hållfasthetsklass).
Köper du ett nytt drag får du allt som behövs = inga problem.
·
Ok, nu vet jag hur det ligger till. Man måste ha en monteringsanvisning men det KAN gå om skroten skriver ett intyg på vilken bilmodell som draget satt monterat på med chassienr mm. Man bör dock ringa till besiktningsstationen och höra först om de godtar ett dylikt intyg.
Krister Lindholm
Det verkar som om det är upp till chefen på varje besiktningsstation att avgöra detta, men klart är att typplåten måste finnas på draget & sen bör det räcka med kvittot från skroten som bevis på vilken bil det kommer från...

Men det skiljer säkert från stad till stad.

hp: Du bör iaf inte få problem här i Falun då vi sålt massor med drag utan monteringsanvisning & aldrig ens stött på problemet.
MoPar 66
Hur funkar det då när man skall ha drag till en gammal bil och det ej finns att tillgå och att man måste tillverka en egen dragkrok? Vem godkänner detta drag då och utfärdar ett intyg på på godkännade?
claes_skoglund
Hej! Jag undrar om det är svårt att själv montera ett drag på en 855.a. Vad är det som behöver göras

Fler trådar i Hjälpforumet Bil