Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

motor fel

Startad av koff78 · 2009-08-21 · 15 svar

koff78Trådstart
har en ford mondeo -97 när jag gasar så dör han vet ej vad jag ska göra
aw73
MAF-sensor ?? (Mass Air Flow)
koppla bort den och prova körbarheten
Weird_G
Den dör ? går den igen när du släpper gasen , hacker den eller bara stannar motorn ? Har det kommit eftersom eller plötsligt ?
grozzisten
@koff78 46967 wrote:
har en ford mondeo -97 när jag gasar så dör han vet ej vad jag ska göra


den läger alldrig av när man gasar så läger den av men kommer i gång igen och då går den hur bra som helst
rollet
Har du kollat funktionen på bränslefilter och luftfilter? Bränslepumpen? Hur låter den?
grozzisten
@koff78 46967 wrote:
har en ford mondeo -97 när jag gasar så dör han vet ej vad jag ska göra

den går hur bra som helst på tomgången men när jag ska gasa så dör den men kommer igång på än gång men så gasar jag på igen så blir dr samma vissa
grozzisten
inge fel på bränslepumpen
grozzisten
den dör inte blir som ett uppehål så släper jag gasen så går den bra tills jag gasar på igen
rollet
Prova att skruva isär avgassystemet innan katalysatorn. Det är ett väldigt vanligt problem på mondeon att bikupecellerna i katten kollapsar, med följd att bilen stryps. Om så är fallet kan man skära upp den och försöka pussla ihop det som går och svetsa ihop den igen. Zetec'en brukar klara avgaskraven i alla fall.
grozzisten
ok ska prova de
Weird_G
Hm aj min mondeo hade någe liknade symtom . rengjorde luftmassemätaren så blev det bra , min dog inte precis . mer som om den tappade orken vid typ 2700 varv . pumpade man på gasen så tog det sig
grozzisten
ok låter ju som min bil gör de ska jag kolla
grozzisten
har en ford mondeo -97 som blir orklös när man ger ful gas från 1000 varv men går man skata upp så går de bra ligger man på 2500 varv och trycker ner gasen fult så är de som de ska är bara problem vid 1000 varv vet inte vad jag ska göra
Rimsky
Har du kollat råden du fick i förra inlägget? och vad menar du från 1000/rpm stillastående eller 1000/rpm på 5'ans växel? och hur är det med service olja,filter,stift,ETC
grozzisten
har kollat katen den är de inge fel på och luftmas metaren och bensinfiltret och luftfiltret ska byta stiften. 1000/rpm på frilägge men över 2500/rpm går den som den ska

Fler trådar i Hjälpforumet Bil