Kkoff78Trådstart2009-08-21har en ford mondeo -97 när jag gasar så dör han vet ej vad jag ska göra
MAF-sensor ?? (Mass Air Flow)
koppla bort den och prova körbarheten
Den dör ? går den igen när du släpper gasen , hacker den eller bara stannar motorn ? Har det kommit eftersom eller plötsligt ?
Ggrozzisten2009-08-21 · #@koff78 46967 wrote:har en ford mondeo -97 när jag gasar så dör han vet ej vad jag ska göra
den läger alldrig av när man gasar så läger den av men kommer i gång igen och då går den hur bra som helst
Har du kollat funktionen på bränslefilter och luftfilter? Bränslepumpen? Hur låter den?
Ggrozzisten2009-08-21 · #@koff78 46967 wrote:har en ford mondeo -97 när jag gasar så dör han vet ej vad jag ska göra
den går hur bra som helst på tomgången men när jag ska gasa så dör den men kommer igång på än gång men så gasar jag på igen så blir dr samma vissa
Ggrozzisten2009-08-21 · #inge fel på bränslepumpen
Ggrozzisten2009-08-21 · #den dör inte blir som ett uppehål så släper jag gasen så går den bra tills jag gasar på igen
Prova att skruva isär avgassystemet innan katalysatorn. Det är ett väldigt vanligt problem på mondeon att bikupecellerna i katten kollapsar, med följd att bilen stryps. Om så är fallet kan man skära upp den och försöka pussla ihop det som går och svetsa ihop den igen. Zetec'en brukar klara avgaskraven i alla fall.
Hm aj min mondeo hade någe liknade symtom . rengjorde luftmassemätaren så blev det bra , min dog inte precis . mer som om den tappade orken vid typ 2700 varv . pumpade man på gasen så tog det sig
Ggrozzisten2009-08-21 · #ok låter ju som min bil gör de ska jag kolla
Ggrozzisten2009-08-22 · #har en ford mondeo -97 som blir orklös när man ger ful gas från 1000 varv men går man skata upp så går de bra ligger man på 2500 varv och trycker ner gasen fult så är de som de ska är bara problem vid 1000 varv vet inte vad jag ska göra
Har du kollat råden du fick i förra inlägget? och vad menar du från 1000/rpm stillastående eller 1000/rpm på 5'ans växel? och hur är det med service olja,filter,stift,ETC
Ggrozzisten2009-08-22 · #har kollat katen den är de inge fel på och luftmas metaren och bensinfiltret och luftfiltret ska byta stiften. 1000/rpm på frilägge men över 2500/rpm går den som den ska