Mmiher33Trådstart2010-06-03Hej!
Jag har en Ford Mondeo 2.0 Ghia från -02.
Bilen har under en tid varit lite ryckig då och då och tickat i motorn så jag svängde förbi Ford med bilen om de lite snabbt kunde säga vad det var för fel.
De visste inte på rak arm vad det var men frågade om jag hade olja i bilen vilket jag har för en vän hade nyss bytt både olja och filter. Killen trodde inte att det vara någon fara att köra med bilen utan sa att jag kunde återkomma och boka en tid om det blev värre.
Igår när jag var ute med bilen lät den som vanligt, alltså tickade lite. När jag parkerat hemma och sedan skulle starta bilen efter ca fem minuter för att åka igen gick bilen igång men dog efter några sekunder. När jag då startade den igen började den ticka jättehögt och skramlade/rasslade något sanslöst i motorn så jag skyndade mig att stänga av bilen.
Provade sen att starta flera gånger men det skramlar jättehögt och det låter som att bilen inte går på alla cylindrar.
Hjälp!
Är bilen skrot???
Hälsningar Maria
Hhuselefanten2010-06-03 · #@miher33 58647 wrote:... en vän hade nyss bytt både olja och filter...
Det första du får kolla är att du faktiskt
har olja i bilen. Det har hänt att folk glömt att skruva igen pluggen vid oljebyte och är inte filtret korrekt monterat kan säkert olja läcka ut även där.
Oljan är kollad och det såg perfekt ut.
Hur mkt har bilen gått? Vet du om kamremmen/kedjan är bytt? Den ska bytas med visst intervall. Kolla i serviceboken. Om den inte blivit bytt när intervallet är uppnått, så kan motorn ta skada. I bästa fall kan den hoppa över lite och göra att motorn går illa, i värsta fall blir det skrot av motorn.
WWaller18802010-06-03 · #Kan ju även va kamkedjan om man har otur bör därför inte köras.
WWaller18802010-06-03 · #min bil rasslade högt förra månan väldigt högt fick byta svänghjul.
Ja sk dubbelmassesvänghjul kan gå sönder och låta riktigt illa, vet inte om det sitter såna på bensinare dock?
Hm de berömda insugningspjällen kanske ?
Men det BORDE verkstan konstaterat på en gång
Länkar till en tråd i fordforumet ang spjällen :
https://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=55326Tack för tipsen. Jag ska höra av mig till Ford-verkstan i morgon men jag är glad för alla tips och råd jag kan få av er...