Motorbyte Renault

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19453
    admjohlar
    Deltagare

    Hej

    Finns det någon som kan rekommendera en firma som är duktig på motorbyten (och som också klarar detta på en Renault Espace)? Orsaken till min fråga är att jag nyligen hade min Renault Espace – 04 inlämnad för service och kamremsbyte på Bilia. Vid bytet av kamremmen upptäcktes ett stort fel, det fanns ett citat “för stort spel i vevaxeln” ( den kunde röra på sig för mycket om jag förstod saken rätt). Detta fel innebar i sin tur, enligt Bilias bedömning att motorn snart skulle rasa och behövde bytas i princip omgående. Att få en renoverad utbytesmotor på plats med Bilias hjälp skulle kosta 74000:- inkl mtrl, moms o arbete. Min motorskadeförsäkring har tyvärr löpt ut och att betala detta belopp ur egen ficka är inte aktuellt eftersom det överstiger värdet på hela bilen. Min plan är att köra så länge motorn håller och sedan försöka hitta en utbytesmotor och få någon bra firma som kan göra jobbet. Är det någon som kan rekommendera en sådan? (Skulle vilja höra lite med en sådan firma vad dom tror jobbet går på.) Alla tips mottages tacksamt!

    Ledsen Renaultägare:(

    #77881
    slirfeldt
    Deltagare

    Nej det behövs ju inte speciellt mycket tanke verksamhet till att det ens är ekonomiskt försvarsbart att byta motor till det priset på så pass gammal bil och modell. Har inte direkt hört att dessa motor skulle vara speciellt utsatta för dessa fenomen, men är iaf helt med på din inställning att fortsätta köra med denna motor som med det kan hålla bra länge till.

    Men att hålla ett extra öga på oljetryckslampa/mätare och eventuellt tilltagande oljud/lagerljud från motorn, men det hörs inget onormalt från moton nu då? Annars är sedan bättre begagnad motor som ofta gäller även om det dessvärre just nu i alla fall inte kryllar av just dessa motorer. Men hittade någon motor för 10000:- på någon skrot och tror med som modell även är en större marknad kan vara ebay att finna lämplig motor då den dagen det visar sig. Även som tex tyska ebay finns en rad alternativ:https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=Renault+espace+motor&_sacat=0&_dmpt=DE_Autoteile&_odkw=Renault+espace&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

    Du nämner heller inte vart i vårt avlånga land du befinner dig för att kunna ge förslag till lämpliga verkstäder, men tipset är där som vanligt att börja höra med någon mindre lokal bilverkstad som kan/vill utföra motorbyte.

    #77886
    jenzjuniory3356
    Deltagare

    Hej Peter H

    Tack för ditt svar. Ang om det funnits eller finns något oljud från motorn så är svaret att det inte gjort det, iaf inte så vitt vi märkt. Teknikern på Bilia som nu gjorde kamremsbytet (och då upptäckte problemet med vevaxeln) säger att han efter provkörning av bilen inte heller kan upptäcka några missljud.

    Trots det, om nu Bilias bedöming av omfattningen av problemet stämmer, kommer det förstås snart att börja låta från motorn. Glappet i vevaxeln beror , om jag förstår saken rätt ev på ett ramlager och i detta fall skulle ett glapp på 0,7 mm vara ok men enligt Bilia var glappet nära 2 mm på min bil, därav deras bedömning att motorn behöver bytas.

    Som sagt ..mycket tacksam för tips om någon känner till en bra verkstad. Jag bor i Sthlm men tar gärna bilen till annan ort också om någon känner till en bra verkstad som jag kan prata med när det blir dax.

    #77887
    slirfeldt
    Deltagare

    Tycker ändå med den motorn det är lite för tidigt att kasta in handuken och visst är detta lite väl stort spel på något eller några ramlager. Men då det för tillfället inte låter något utöver det normala så har du ju så att säga inte att förlora på att köra “slut” på den motorn först i så fall som jag varit med motorer i likande fall fungerat klockrent i tusentals mil till.

    Men då står den undran kvar till lämplig verkstad i den regionen som skulle kunna utföra det uppdraget, för motorer verkar det iaf finnas rätt gott om i alla fall. Alternativet kan med förstås vara att delrenovera denna motor med nya ram/vevlager.

    #77909
    imported_jorgen
    Deltagare

    Det lagerspel som teknikern på Bilia upptäckt måste vara vevaxelns axialspel. Här kan det glappa ganska mycket utan att det är nån större fara. Är det däremot radialspel på 2mm så är det snart kört, och det borde isf låta ganska illa om motorn. Jag misstänker att oljetråget ligger relativt fritt på denna modell, utan balkar o annat bös som sitter ivägen?…avg-röret går förmodligen under tråget, men är det gott om plats så är det relativt enkelt att ta ner oljetråget, skruva loss ramlager överfallen o byta ramlager. Du borde komma åt alla utom möjligen det bakre, där svänghjulet brukar vara ivägen för överfallets bultar. Men det är oftast bara det mittre lagret som tar upp de “axiella” rörelserna i vevaxeln, således räcker det att byta bara detta lager.
    Om du nu ger dig på detta jobb själv så måste du ha koll på vissa detaljer. Åtdragningsmoment på överfallen, och att dessa kommer tillbaka i samma läge och på samma plats bl.a.

    Kjelle.
    AutoTech i Nyköping.

    #77913
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo är med inne från liknande fall att det kan som sagt gå att rädda den motorn om det nu “bara” visar sig var ett eller några ramlagerbanor som är dåliga att så med motorn kvar i blien byta dessa. beroende med på vad vilken typ av glapp det var fråga om i fallet med. Så här ser iaf 2,2 liters motorn (150hk)ut lös:https://www.ebay.de/itm/Motor-Renault-ESPACE-4-JKO-G9TJ742-2-2-110-KW-150-PS-Di-/350508242075?pt=DE_Autoteile&fits=Year%3A2006%7CMake%3ARenault%7CModel%3AEspace+IV&hash=item519beb549b

    Och då du uppenbarligen inte kan/vill utföra detta själva så fick du ju nu en verkstadskanditat till uppdraget på hyfsatt avstånd från stora staden. 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?