Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorbyte V40 TD

Startad av sm7tog · 2005-07-25 · 4 svar

sm7togTrådstart
Jag har bytt motor i min V40 TD 97. Den nya motorn är -98.
Den nya motorn var komplett med insprutningspump.

Motorn går inte igång!

jag har bränsle i insprutningspumpen men den ger inget till spridarna. Magnetventilen till stoppen drar så den borde vara OK.

Kan det vara nån skillnad i styrelektroniken som gör att pumpen får felaktiga värden eller är det pumpen som är kass?

Jonny

ps, hur beter sig startspärren på en V40 TD -97? Om den är aktiverad, går startmotorn runt då?
CarMan
Kan inte i huvet hur denna morot & bränslesystem arbetar, men ofta så är dieselpumpen kodad ihopp med startspärrsystemet. förslagsvis så bör du låta volvo kolla felkoder på den
marie_h
CarMan wrote:
Kan inte i huvet hur denna morot & bränslesystem arbetar, men ofta så är dieselpumpen kodad ihopp med startspärrsystemet. förslagsvis så bör du låta volvo kolla felkoder på den

Ja, jag misstänker att det kan vara så... Bogserade in bilen till Volvo i morse för att de skall kolla diagnosen... De har inte hört av sig ännu...
marie_h
ja, som vi misstänkte så är pumpen kodad. Enligt volvo i Jönköping så kan de inte göra nått åt det... Dom får inte kontakt med pumpen eftersom styrenheten i bilen inte kan pumpens kod...

Dom vill byta pump. DOm nya pumparna är okodade när de kommer från fabrik och går således att montera. Kan man inte "nollställa" pumpen på nått vis? Enligt volvo krävs det att man kopplar in pumpen på ursprungsbilen och den vägen går in o nollar den men ursprungsbilen finns inte. Den är pressad till en liten kub.

Finns det verkligen inget sätt att komma åt problemet utan att byta pump?
marie_h
Nåja, nu fungerar bilen igen efter 3 mån stillestånd och ca 20000 kr...
En lärdom är att dieselbil med immobilizer har kodad insprutningspump och den nya pumpen måste vara avkodad innan man monterar den och det går bara att göra tillsammans med originalstyrenheten innan man monterar ur pumpen ur "donatorbilen".

Det jobbiga är att jag köpte den begagnade motorn av en specialiserad volvoskrot och dom borde ha vetat detta. Det hade sparat mig bortåt fem tusen kronor... Naturligtvis tar inte de nått ansvar för detta.

Jonny

Fler trådar i Hjälpforumet Bil