Sskanedanne2006-11-26 · #var bor du någonstans?
Det finns kanske någon på forumet som kan hjälpa dig med iallafall med en andra titt på motorn.
Köpte en citroen 16v där kammremen hade gått av under färd och på den motorn så var det 4 ventiler som var krökta.
Jag tycker att det låter som om någon föröker lura dig på pengar.
MvH Per
Jo och 2,2an lär väl sitta i flera Opel modeller,, klart skrotarna tar extra betalt efter tillgång, jo det är även min erfarenhet med brustna kammremmar att det oftast "bara" handlar om krökta ventiler, klart det luktar skumt i detta fall.
Självklart ställer en annan upp för iaf en närmare titt,, om det stämmer geografiskt,, :=)
Jjakobscherwin2006-11-26 · #Ja det vore ju underbart om nån ville titta på den.
Bor i Sundsvall
Jag har 16mil ungefär jag bor i Pilgrimstad Östersund
Vart va det du kollade??? Villket företag???
Jjakobscherwin2006-11-27 · #Har pratat med Opel nu. Dom säger att det med största sanorlikhet räcker med att byta fyra ventiler, och byta remen då + lite till.
Kostand ca 15000:-
Men dom vill så klart titta närmare på det först.
Men det låter ju lite bättre än att lägga ut 35000-40000 som det skulle kosta att byta hela motorn på den andra verkstan.
Klarar du av o lyfta toppen själv eller om du har någon som hjälper dig privat o sen lämnar in den till renovering så kommer du undan med en bråkdel av vad opel vill ha
Jjakobscherwin2006-11-27 · #Jag fattar inte mycket :q
Lyfta toppen menar du då bara att ta bort toppen?
Låter ju inte så svårt, bara man vet vart man ska skruva. Vilket inte borde vara svårt att lista ut.
Men kan det verkligen bli så mycket billigare om man gör det själv?
Man skall nog ha vissa baskunskaper innan man själv ger sig på ett sådant projekt,, vid osäkerhet råder iaf jag att kolla upp lämplig mindre verkstad som kan ta på sig detta, vilket borde finnas några att välja på i Sundsvalls trakten.
Jo att göra hela jobbet själv sparar man mycket på under förutsättning att man är någorlunda händig,, annars kan bara det i värsta fall göra del hela dyrare men även att försöka leja en mindre verkstad, spar man ändå en slant.
@slask 17541 wrote:Jag fattar inte mycket :q
Lyfta toppen menar du då bara att ta bort toppen?
Låter ju inte så svårt, bara man vet vart man ska skruva. Vilket inte borde vara svårt att lista ut.
Men kan det verkligen bli så mycket billigare om man gör det själv?
Har du bara någon som hjälper dig som iaf kan lite om motorer så kan ni komma riktigt billigt undan. Morsans MB 190 brände några ventiler under en flytt. Vi åkte till verkstan o de skulle ha ca 10.000 bara för att lyfta på toppen o kolla vad det var för fel. Skulle de fixat så skulle notan landa på ca 25.000: - minst. Jag o en kompis lyfte bort toppen o lämna till en renoverigsfirma. Notan sluta allt som allt på 3500: - Rätt mycke billigare:) Men som Peter H säger, kolla med de lite mindre verkstäderna vad de vill ha för att görat. Lönar sig o kolla på flera stycken för tro mig, det kan skilja många tusenlappar från ett till ett annat ställe.
Jjakobscherwin2006-11-28 · #Menar ni alltså att det ända man behöver göra är att ta lös toppen, lämna in den på renovering, sätta fast toppen igen.
@slask 17564 wrote:Menar ni alltså att det ända man behöver göra är att ta lös toppen, lämna in den på renovering, sätta fast toppen igen.
Ja om inte kolvarna har fått sig en smäll o krökt vevstakarna men det verkar inte troligt iomed det inte har hänt under motorgång.
Så kan det vara så "enkelt" som du säger
kolla även småbilsverkstäderna utanför stan.. en bit ut på landet
Tjena! Kompisens Astra Ecotec fick kamremsras när den stog på tomgång. Det kostade 4 ventiler. Vi köpte nya ventiler och styrningar+tätningar, slipade in ventilerna och planade toppen, sen gick den som en raket igen. Han hade kört över 62 mil över rekomendationen. OPELS kamremsbytesintervall är inget att lita på. Hädanefter byter han på 6000 mil. Föresten så finns väl GM´s 2,2 Ecotec även i Chevrolet S10:fraga
Jo många av oplarna har extremt täta bytesintervaller på just kamremmarna,, och som även din kompis fick erfara brukar det i regel "bara" bli defekta ventil med styrningar osv om raset inte skett i allt för höga farter och då har han med lärt sig att hålla intervallerna,,
Jaha så då lär det vara GM´s klassiker, denna 2,2a och den 4:a som sitter i alla S10 är dessutom i FFV utförande (etanol/bensin),, men till "slask" kolla som sagt upp mindre verkstäder som ofta har humanare priser på sådana jobb.
Sskanedanne2006-11-30 · #"slask" det är inte "bara" att lyfta på toppen och sätta tillbaka den det är en lite mer jobb med kamremen,momentdragnig osv.
Det är inget första jobb om man vill börja skruva med bilar.
Kolla runt lite med kompisar,på jobbet/skolan det finns säkert många i Sundsvall som kan göra jobbet åt dig för en billigare penning en märkesverkstan
MvH Per