Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorhaveri - Kamrem

Startad av slask · 2006-11-23 · 37 svar

slaskTrådstart
Hej,

Har en Opel Vectra 2,2 -01.
Nu har kamremen gått på bilen och verkstan säger att hela motorn behöver bytas.
Själv vet jag inte vad jag ska göra.
Verkstan har hittat en beg motor som går på 25000:- + minst 10000:- för arbetet.

Är det värt att åtgärda. Bilen har gått 12200 mil. Remen ska bytas efter 12000 så det var en jäkla dålig marginal.

Kan nån vara intreserad av att köpa en sådan bil, i det skick den är nu, för låt säga 35000-45000?
Hela bilar av liknade modell säljs för runt 70000-80000 på Blocket har jag sett.
Daniel_M
Vad snackar verkstaden om? Byta motor för kamremmen har gått av? Det är väll en utbytbar del? . Eller är jag helt ute o cyklar?
Ludde_57
Oskar_;17467 wrote:
Vad snackar verkstaden om? Byta motor för kamremmen har gått av? Det är väll en utbytbar del? . Eller är jag helt ute o cyklar?
Ja och nej.
Delen i sig är utbytbar ja. MEN, många motorer klarar inte ett kamrems/kedjehaveri utan att gå sönder i ventiler/kolvar.

Verkstaden bör väl veta vad de talar om i det här fallet. Jag har ingen aning om opels motorer klarar ett kamremshaveri eller inte.

Vad gäller reparera eller sälja, en trasig bil brukar stå väldigt l å g t i pris oavsett årsmodell.
Men försäljningsvärdet är väl precis vad en köpare vill ge. Så sätt ut den för 40-60000 kronor och se vad som händer. Alt, bit i det suura äpplet och byt motor. Motor bör du kanske kunna fixa själv, och till bättre pris med lite tur.
Priser kan skilja stort mellan skrotar eller privatpersoner.
slirfeldt
Jo som redan sagt,, är det nära på "nödvändigt" att fixa motorn för att inte förlora allt för mycket, och är man någorlunda händig eller anlita en mindre pålitlig verkstad skulle jag rekommendera att först lätta på topplocket för att eventuellt konstatera skadorna.
För ofta är det relativt, bara fråga om att topplocket med ventiler behöver ses över eller lämpligast bytas ut och då landar vi på helt andra slantar, är i övrigt själv inte hundra på hur mycket stryk dessa i övrigt tål.
jakobscherwin
Enligt verkstan (en liten verkstad) så säger dom att dom kollat igenom motorn och typ allt är trasigt.
Dom säger visserligen att det skulle gå att reparara skadorna utan att byta motorn men allt sitter så konstigt till så dom måste ändå ta ut hela motorn för att kunna reparera.
Då säger dom att det är lika bra att byta hela motorn.

Man kan ju inte göra annat än att lita på att dom har rätt, då man inte kan nått om bilar själv.


Sen tycker jag det är skumt hur kamremen kunde gå av.
Jag körde bilen på dagen. Parkerade den sedan hemma och skulle ut och köra två timmar senare men den starade inte.
Så lämnade jag in den och dom konstaterade att kamrem hade gått.

Antigen går det alltså att köra när kamrremen är av eller så kan den gå av när bilen står still.
Ludde_57
Under startögonblicket belastas remmen hårt varpå den kan gå av, vill jag minnas att det påståtts någonstans.
Men lite lustigt är det att "allt" är trasigt, om den gick av just under startögonblicket. Hade det skett under körning kan jag tänka mig att stora skador kan uppstå, men under start?
En nogrannare kontroll eller annat utlåtande kanske vore på sin plats?
jakobscherwin
Vart kan man leta för att hitta motorer själv?
slirfeldt
Det kanske inte är hela sanningen dom nämner,, men det är riktigt att remmen belastas extra hårt just vid startögonblicket och mycket väl kan det vara så att den gick av precis då, har dock inte själv hört talas om det.

Och på dom bilar jag reparerat till följd av havererade kamremmar har det som väntat varit större skador ju fortare det gått så att säga, så i ditt fal beroende på motorkonstuktion borde skadorna vara tämligen ringa.

Begagnade motorer söks på dom vanliga saiterna www.Bildelsbasen.se och www.laga.se pröva även på olika privata annonser som www.blocket.se osv för detta är en tämligen vanlig motor som det bör finnas några av.
fnito
Ja för går remmen av i just start ögonblicket så kan det knappast vara hela motorn... Jag skulle tro att det är byte av topplock pga krökta ventiler och trasiga ventilstyrninar.. Om jag skulle varit dig så har jag köpt en rephandbok och lyft toppen till att börja med och kolla hur det ser ut på kolvar och i cylinderloppen .. Och kan du dra runt motorn utan topp och det inte tar i eller skrapar någonstans skulle jag prova att bulta dit en ny topp justera ventilerna och provstarta.. Har du tur så funkar den Och du behöver inte köpa en trisslott den månaden... alt. köper du en hel motor och byter själv.. Sidorna har du ju i den tidigare komentaren av Peter H ..
Lycka till
ps:Utan motor får du knapt busspengar för den..
jakobscherwin
@Peter H 17475 wrote:
Det kanske inte är hela sanningen dom nämner,, men det är riktigt att remmen belastas extra hårt just vid startögonblicket och mycket väl kan det vara så att den gick av precis då, har dock inte själv hört talas om det.

Och på dom bilar jag reparerat till följd av havererade kamremmar har det som väntat varit större skador ju fortare det gått så att säga, så i ditt fal beroende på motorkonstuktion borde skadorna vara tämligen ringa.

Begagnade motorer söks på dom vanliga saiterna www.Bildelsbasen.se och www.laga.se pröva även på olika privata annonser som www.blocket.se osv för detta är en tämligen vanlig motor som det bör finnas några av.




Nja 2,2 16V Ecotec är inte så vanlig. Enligt verkstan finns det 3 st i hela sverige.
jakobscherwin
@ankman 17479 wrote:
Ja för går remmen av i just start ögonblicket så kan det knappast vara hela motorn... Jag skulle tro att det är byte av topplock pga krökta ventiler och trasiga ventilstyrninar.. Om jag skulle varit dig så har jag köpt en rephandbok och lyft toppen till att börja med och kolla hur det ser ut på kolvar och i cylinderloppen .. Och kan du dra runt motorn utan topp och det inte tar i eller skrapar någonstans skulle jag prova att bulta dit en ny topp justera ventilerna och provstarta.. Har du tur så funkar den Och du behöver inte köpa en trisslott den månaden... alt. köper du en hel motor och byter själv.. Sidorna har du ju i den tidigare komentaren av Peter H ..
Lycka till
ps:Utan motor får du knapt busspengar för den..


Hmmm.... Byta motorn själv när man knappt mekat något alls tidigare.
Känns kanske inte så aktuellt.


Jag har ju också försökt starta motorn ett antal gånger. Kan detta ha gjort så att skadorna har blivit större än vad de kanske var från början?
fnito
När du provade starta motorn från början.. Högg det till som om det va någon som slog med en hammare i motorn... Då kan du ha förvärrat det..
Om du öppnar oljepåfyllningen och tittar ner ser du vipporna eller ser du bara en skvättskydd?? Om du ser vipporna titta ner och be någon vrida på starten ett varv och kolla om dom rör sig.. står dom still så är det remmen som har gått och då har du inget att förlora på att lossa toppen.. Jag va novis en gång i tiden och nu räknar jag mig som glad amatör.. Det känns bara motigt innan man börjar.. Men ta det bara lungt och gå metodiskt fram och gör antekningar på vart du lossat kablar och slangar och är du JÄTTE osäker så märk upp dom med frystape som du skriver siffror på och skriver i ett block vart du tagit lös dom ... Har toppen farit så ser du det då .. Har du tur så har du bara krökt en ventil och bara behöver byta den och det görs bäst av en renoverare.. ... Men sedan behöver du mek boken när du sätter ihop den så du kan ställa in ventilerna.. Dom kommer att föreslå rakplaning av toppen och det är ingen dum idé.. Och då måste du justera in ventilerna för toppen saknar ju den biten som planas bort... De här fixar du ... Och vi alla håller tummarna för dig ..
Lycka till och tala om för oss hur det går för dig..
slirfeldt
Kunde inte sagt det bättre själv å själv har jag liknade "uppväxt" med fordon,, iaf så nu är det upp till dig hur du gör, och med tanke på den tydliga bristen på just dessa motorer är det inte heller säkert att till rimmliga slantar hitta en lämplig motor, så menar jag med precis som förgående inlägg löd.

Eller om du kastar in handduken och säljer den för vad du kan få för den, för annars att lägga ner 30000-40000:- på ett motorbyte kan det ju gå jämt upp som att försöka sälja som den är,, tål att funderas på.

Nej det troliga är att du inte med flera omstart försök inte förstört något ytterligare, för är det stopp så är det och så mycket kraft ger inte en startmotor.
sigge21
Vore jag dig skulle jag absolut få ett andra utlåtande från nån verkstad eller nån annan kunnig för jag tycker att det hela låter lite mysko!! Visst kan remmen gå av i startögonblicket men det är inte vanligt, och som sagts, skadorna borde inte vara så stora med tanke på att motorn snurrar ju inte speciellt fort med bara startmotorn, vore skillnad om det hände under körning. Har verkstan skruvat isär motorn och kollat?? Annars kan man ju undra hur dom vet hur mycket som är trasigt??!! Nää, låt nån mer kolla på bilen innan du bestämmer hur du ska göra, tycker det hela luktar mygel!
savanna
Bilskrotarna är lite fula och tar ruskigt mycket betalt när de vet om att där inte finns så många i landet......

kolla med vege motorer i helsingborg vad de vill ha för en utbytesmotor

GOOGLA på tex: 2,2 evotec motor och sök på EBAY globalt
kanske är betydligt vanligare motor i danmark eller tyskland

Fler trådar i Hjälpforumet Bil