Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorhaveri - Kamrem

Startad av slask · 2006-11-23 · 37 svar

slirfeldt
Nej som säkerligen nu "slask" införstått är det inte så "bara" att lyfta toppen och hoppas på det bästa,, för man bör veta en del om motorer som tex att kamremmen måste tillbaks på exakt på dom markeringar som finns, annars kan det i värsta fall bli krökta ventiler igen,,

Så som dom flesta rekommenderar är just att kolla runt med dom mindre verkstäderna och eventuellt genom egna känningar om råd osv.
Dochol
Hjälpte en arbetskamrat med en äldre vektra med samma problem här i GBG,där var det 4 ventiler+dito lyftare som gett sig+ att styrningarna spruckit i toppen men Elleman jakobsen i partille har gjort ett specialborr där dom fräste ner styrningarna dit inga sprickor fanns,sen va det bara att montera prylarna o sätta ihop motorn igen sen gick den som ett spjut,en passus i detta är att man på en mekanisk verkstad som jobbar med topplocksrenoveringar sa att "du MÅSTE byta de spruckna styrningarna,annars rasar toppen strax igen"men nu har bilen gått 10000 mil efter bytet o den bara går o går o går....
Ska byta remmen på bilen nästa vecka igen så den kan gå lite till....
Så kolla om ingen händig,eller tex en fordonsmek skola inte kan ta toppen som ett skoljobb,då brukar det kosta materielen + lite kaffebröd....
proav
Jag har mycket svårt att tro att det skulle bli så stora skador om remmen gick av precis när motorn startade... den är ju inte belastad, och eftersom jag gissar att du stog stilla, så kan ju heller inte bilen driva motorn som skulle vara fallet om du kör på motorvägen med 4000 rpm, för går remmen då av så hinner ju kolvarna slå sönder allt innan du har frikopplat... eftersom då bilen driver motorn...
slirfeldt
Jo vi är "några" stycken som redan konstaterat detta,,, :-)
hansson75
På min mammas sambos bil så gick kamremmen av vid färd, det är en Opel Astra 1,6 16V Ecotec och den räkte det med att renovera toppen, bytte några ventiler och styrningar och planade å sen av det till å montera igen.

en -01 bil måste ju vara väldigt enkel på ett sätt att riva för där har ju inte grejerna suttit i flera år och fastnat för hoppningsvis men då är det ju lite mer teknik å sånt på en sån motor.
Men för en erfaren mekaniker eller hemma pulare så ska det nog inte vara några problem.

Jag är själv ifrån Sundsvall och utbildad bilmekaniker.
sigge21
Det med att remmen gått för att bilen gått 200 mil längre än vad som är gränsen så kan jag bara säga att opel faktiskt har 2 bytesintervaller!!!
Dels vad gäller miltal, dels en årsintervall, vilket som nu inträffar först.
Har själv en vectra-01, på den har dom ändrat intervallerna till 6000 mil eller 4 år, p.g.a att gummit i remmen försämras genom åren oavsett om man kör med den eller inte. Har min inne på verkstad nu, just för kamremsbyte trots att den har 2500 mil kvar att gå men passerat tidsintervallen!!
Men opel har haft problem med sina remmar och därför ändrat intervallerna.
slirfeldt
Jo det är generellt att dom flesta biltillverkare har denna form av bytes intervall rekommendationer, det som först inträffar i miltal eller tiden den suttit på plats, just för att gummi åldras.

Men visst just Opel har haft stora problem med detta och flera gånger kortat av bytesintervallen för kamremmar,,
sigge21
Precis.
Köpte min bil för en vecka sedan och den har stått på bilfirman sedan mars -03!!
Dom hade servat bilen -06/11 men inte bytt remmen som skulle blivit bytt -06/09.
Detta påpekade jag idag när jag lämnat in bilen för ett fel i motorelektroniken, (det börjar bra!!).
Verkstan ringde och hade bytt remmen, men säljaren ville att jag skulle betala en del av det vilket jag naturligtvis vägrade, eftersom firman själva hade slarvat med serviceintervallen och jag fick medhåll av verkstaden som ansåg att den faktiskt skulle ha blivit bytt vid servicen, så dom får snällt stå för kostnaden!!!