När du kollar oljan, vänta gärna en stund efter att du har stannat bilen innan du kollar. Oljan kanske var varm eller hade "kastats" upp på oljestickan? Då kan det bli mätfel. I så fall kanske det inte är något att oroa sig för. Bilmeken har ju sagt att det är ok, och du har inte haft några fler problem. Det talar för att det kan vara ett enkelt mätfel som lurar dig.
Var på väg mot söderns nejder när bilen bestämde sig för att lägga av! Det hela uppenbarade sig av en tvärdöd motor med ljud likt när man motorbromsar. Motorn var riktigt varm, men hade inte kokat(det var väldigt varmt den dagen). Kring topplocket hade det läckt en del olja. När jag kollade oljestickan var det olja en bra bit över det normala maxstrecket. Om det är ca 20-30 mm mellan min och max, så var nivån ungefär 15-20 mm över max.
Efter att ha blivit bärgad och sedan väntat en helg innan jag fick tag på bilmeken fick jag ett något märkligt svar! Det enda felet han hittade var en tändkabel till tändspolen som hade lossnat lite.
Jag kollade ju för skråen tändkablarna, dock endast de till tändstiften och de till fördelarlocket. Dessutom kollade jag samtliga slangar och olika vätskenivåer. När jag fann olja kring topplocket samt en oljesticka som hade på tok för hög oljenivå trodde jag naturligtvis på motorhaveri.
Min flickvän tog hem bilen härom dagen. Den funkade! Men när jag gick ut och kollade lite på bilen så var oljenivån märkbart för hög precis så som den var vid "haveriet". Bilmeken hade då sagt att oljan var toppen, ren och fin samt rätt nivå. Visst det var inte något vatten där i, men inte faan var det rätt nivå!
Jag ska åka söderut i veckan och min verktygsarsenal i Uppsala sträcker sig till kniv och gaffel, så det blir inga större ingrepp. Det är ju inte så läckert med för hög oljenivå! Bör jag tappa ur lite olja och sedan ha med mig en dunk på färden eller är det mindre farligt att köra ett 20-tal mil?
Kylvätskan är på rätt nivå samt kylsystemet verkar funka då bilen inte blir onormalt varm!
Vid "haveriet trodde jag på en brusten topplockspackning, men efter att fått information om att det bara var tändspolen ändrade jag mig. Kan det vara packningen som är trasig i alla fall? Eller det kanske rent av har kommit in bensin i motorn, för jag tror ju inte någon springer och smygfyller på olja om nätterna!
Bilen är en välskött Suzuki Swift 88:a. Den har gått 14500 mil och jag har bytt olja och filter var 1000:e mil.
Jag ska ut ock kolla på bilen lite noggrannare, men det vore trevligt med tips vad jag ska göra. Jag funderar på att byta olja och filter för säkerhets skull innan jag åker.
Oj, det blev långt, men sammanfattningsvis:
Brusten topplockspackning?
Bensin i systemet?
Byta olja pronto?
Tappa ur olja?
Går det att köra?
Tacksam för svar!
Mvh Daniel
Efter att ha blivit bärgad och sedan väntat en helg innan jag fick tag på bilmeken fick jag ett något märkligt svar! Det enda felet han hittade var en tändkabel till tändspolen som hade lossnat lite.
Jag kollade ju för skråen tändkablarna, dock endast de till tändstiften och de till fördelarlocket. Dessutom kollade jag samtliga slangar och olika vätskenivåer. När jag fann olja kring topplocket samt en oljesticka som hade på tok för hög oljenivå trodde jag naturligtvis på motorhaveri.
Min flickvän tog hem bilen härom dagen. Den funkade! Men när jag gick ut och kollade lite på bilen så var oljenivån märkbart för hög precis så som den var vid "haveriet". Bilmeken hade då sagt att oljan var toppen, ren och fin samt rätt nivå. Visst det var inte något vatten där i, men inte faan var det rätt nivå!
Jag ska åka söderut i veckan och min verktygsarsenal i Uppsala sträcker sig till kniv och gaffel, så det blir inga större ingrepp. Det är ju inte så läckert med för hög oljenivå! Bör jag tappa ur lite olja och sedan ha med mig en dunk på färden eller är det mindre farligt att köra ett 20-tal mil?
Kylvätskan är på rätt nivå samt kylsystemet verkar funka då bilen inte blir onormalt varm!
Vid "haveriet trodde jag på en brusten topplockspackning, men efter att fått information om att det bara var tändspolen ändrade jag mig. Kan det vara packningen som är trasig i alla fall? Eller det kanske rent av har kommit in bensin i motorn, för jag tror ju inte någon springer och smygfyller på olja om nätterna!
Bilen är en välskött Suzuki Swift 88:a. Den har gått 14500 mil och jag har bytt olja och filter var 1000:e mil.
Jag ska ut ock kolla på bilen lite noggrannare, men det vore trevligt med tips vad jag ska göra. Jag funderar på att byta olja och filter för säkerhets skull innan jag åker.
Oj, det blev långt, men sammanfattningsvis:
Brusten topplockspackning?
Bensin i systemet?
Byta olja pronto?
Tappa ur olja?
Går det att köra?
Tacksam för svar!
Mvh Daniel