att denna lampan lyser innebär att det är något galet med motorstyrningen... det kan röra sig om dålig lambdason/sonder (finns bilar med två) men det vanligaste är att bilen e dåligt servad och problemet uppstår... så det första vi ska reda ut är huruvidaservicar är servade (bytta) tex filter (luft bränsle olja) tännstift är bytt.
speciellt misstänkt är bränslefiltret då det du beskriver är problem vid segdragning... vid segdragning blir blandningen ofta lite fattig då beordrar lambdasonden att det pytsas in mer bränsle håller då filtret emot blir inte effekten av den orden den förväntade datorn uppfattar att motorn inte beter sig så som den borde och då tänder den varningslampan... Du bör inte köra med bilen då du har dessa problem eftersom katalysatorn kan ta skada om inte blandningen är korrekt i allra värsta fallet kan katten brinna....
speciellt misstänkt är bränslefiltret då det du beskriver är problem vid segdragning... vid segdragning blir blandningen ofta lite fattig då beordrar lambdasonden att det pytsas in mer bränsle håller då filtret emot blir inte effekten av den orden den förväntade datorn uppfattar att motorn inte beter sig så som den borde och då tänder den varningslampan... Du bör inte köra med bilen då du har dessa problem eftersom katalysatorn kan ta skada om inte blandningen är korrekt i allra värsta fallet kan katten brinna....