Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorkontrollampa lyser

Startad av Ela · 2009-01-28 · 3 svar

ElaTrådstart
Hej,

Har en Mitsubishi Carisma glx 1,8 årsmodell -96 då jag nu har fått problem med att motorkontroll lampan börjar lysa då och då. Det händer i låga växlar då man behöver gasa på såsom i en uppförsbacke, eller när bilen är stillastående tex. vid rödljus och sedan ska varvas upp för att köra vidare. Alltså det händer bara vid låga växlar.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
lenaola
att denna lampan lyser innebär att det är något galet med motorstyrningen... det kan röra sig om dålig lambdason/sonder (finns bilar med två) men det vanligaste är att bilen e dåligt servad och problemet uppstår... så det första vi ska reda ut är huruvidaservicar är servade (bytta) tex filter (luft bränsle olja) tännstift är bytt.

speciellt misstänkt är bränslefiltret då det du beskriver är problem vid segdragning... vid segdragning blir blandningen ofta lite fattig då beordrar lambdasonden att det pytsas in mer bränsle håller då filtret emot blir inte effekten av den orden den förväntade datorn uppfattar att motorn inte beter sig så som den borde och då tänder den varningslampan... Du bör inte köra med bilen då du har dessa problem eftersom katalysatorn kan ta skada om inte blandningen är korrekt i allra värsta fallet kan katten brinna....
sundqvist
Hej Oollaa,

Tack för ditt svar. Det stämmer precis som du skriver att bilen är dåligt servad under den sista tiden. Jag har blivit lite bortskämd med Carisman eftersom det har varit så lite problem med den, och inte tänkt att den behöver lite service.

Jag ringer verkstaden och bokar en tid.
lenaola
ja se då till att dom byter tännstift å alla filter... så har du nog problemet ur världen

men när ändå bilen är där kan du väl be dom läsa av felkoderna... så säger bui len själv till vad det är den upplevt som ett problem (dvs det går att läsa ut orsaken till att datorn i bilen tänt motorlampan) detta bör ingå i en normal service att läsa av felkoderna.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil