Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorn började "knacka" efter katalysatorbyte ?

Startad av Minster · 2011-01-24 · 6 svar

MinsterTrådstart
Katalysatorn byttes på min 1993 Chrysler Saratoga 3,0 V6
Efter bytet så hörs nu ett knack/tickande ljud från motorn som följer varvtalen. Motorn började plötsligt låta som en gammal dieselsexa :q fast det är ju bensinmotor. Kan detta oljud ha något samband med katalysatorbytet? eller bara en slump att det uppstod just nu? Det var en universalkatalysator som sattes in om det nu spelar någon roll.
Dingrot
Hej, Bara att det var rätt typ av universialkat med rätt avgasvolym i förhållande till V6:an, så borde det inte ha nåt samband. Är den för liten kan den naturligtvis inte svälja avgasflödet och då kan det bli motorproblem. Lycka till verkstan.
huselefanten
@Bilverkstan 66220 wrote:
Hej, Bara att det var rätt typ av universialkat med rätt avgasvolym i förhållande till V6:an, så borde det inte ha nåt samband. Är den för liten kan den naturligtvis inte svälja avgasflödet och då kan det bli motorproblem. Lycka till verkstan.


Tack för svaret.

Det borde ju verkstan ha koll på att de sätter dit rätt grejer själv vet jag inget om sånt. Så är katalysatorn för liten så kan den t.o.m skada motorn? vad konkret kan hända då?
Dingrot
Hej, Prata med verkstan, och berätta hur du upplever motorn gång efter deras kat byte. Troligen har din V6, 3 katalysatorer, varje cylinderrad om 3 cylindrar har en egen kat, alltså en på framkant av motorn och en på bakkant mot torpedväggen och slutligen en kat med lamdasond på det gemensamma röret ut mot första ljuddämparen. Så vilken har de bytt ?? Hur bedömde de att just den katen var dålig ?? Avgasprov ?? Allt detta, bör stå på din arbetsorder som du fick när du betalade. Du snarast prata med verkstan och inte köra för länge om det är problem med avgasflödet. Lycka till verkstan.
huselefanten
@Bilverkstan 66266 wrote:
Hej, Prata med verkstan, och berätta hur du upplever motorn gång efter deras kat byte. Troligen har din V6, 3 katalysatorer, varje cylinderrad om 3 cylindrar har en egen kat, alltså en på framkant av motorn och en på bakkant mot torpedväggen och slutligen en kat med lamdasond på det gemensamma röret ut mot första ljuddämparen. Så vilken har de bytt ?? Hur bedömde de att just den katen var dålig ?? Avgasprov ?? Allt detta, bör stå på din arbetsorder som du fick när du betalade. Du snarast prata med verkstan och inte köra för länge om det är problem med avgasflödet. Lycka till verkstan.


Hej igen! vad jag förstått så finns det bara en enda katalysator burk på denna bil men jag kan ha helt fel.

Hursomhelst idag var oljudet helt bortblåst och motorn lät som vanligt!! gissa om jag blev förvånad! trots att jag startade om flera gånger igår försvann inte oljudet men idag var det borta. Kan det ha varit en ventil, lyftare eller något och kan det isåfall bara försvinna helt plötsligt och komma igen? jag brukar ha lite ventiltick på kall motor de första minutrarna efter start som sen tystnar men knacket/ticket igår var betydligt högre. Sen tycker jag att det är ett märkligt sammanträffande att sånt händer precis när bilen varit inne på service.
Dingrot
Hej, Undrens tid är inte förbi, bra att det funkar igen och hoppas att det håller i sig. Lycka till verkstan.
fraggelpelle
Du skrev "inne på service". Gjorde dom alltså annat än katalysatorbyte, tex oljebyte? Låter mer troligt att det skulle kunnat ha med något sådant att göra isåfall, speciellt om det är hydrauliska lyftare/tryckare.

Men är ljudet borta är det väl bara hoppas att det inte kommer tillbaka igen!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil