Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorn dör när den blir varm!!

Startad av Durukan · 2009-07-17 · 1 svar

DurukanTrådstart
Hej alla

Ny på forumet och har en fråga, eller rättare sagt ett problem med kärran. En Leon -00 1,4 som har rullar 13600

Jo, till huvudvärkenX(. Bilen startar fint och går bra fram tills motorn blir varm. Men när jag håller 90-110km/h d.v.s motorvägsfart så dör motorn under ca enhalv sekund. Då varvräknaren sjunker helavägen till 0 och sedan upp igen. Ingen motorlampa tänds. Har lagt märke till att batterilampan inte tänds häller när det händer. Har rengjort gasspjällen, bytt olja, alla filter samt bytt kamrem precis. Rengjort även vevhusventiltionen från all gegga och skit.
Kan det vara bränslepumpen, eller kanske kam/vevaxelgivaren??
Ja, behöver verkligen era hjälp. Måste hitta detta fenomen:confused:..
slirfeldt
Om inga problem finns alls så länge den är kall verkar det mindre troligt att det skulle bero på bränslepumpen som i så fall borde ge liknande symtom även kall,, men genom att problemet verkar bara komma vid genomvarm motor ligger det när (erfarenhetsmässigt,,) kunna vara hallgivareproblem om denna är bestyckad med sådan, är dock osäker om detta, men annars kan det vara nämda kam/vevaxelgivare som strular också det vid liknande symtom.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil