Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorn skakar vid låga varvtal

Startad av 0x2A · 2006-12-01 · 12 svar

0x2ATrådstart
H.
Problem:
En Mazda 626i-86 skakar en del, lite för mycket, vid tomgång och låga varvtal.
Bytt tändstift, fördelarlock och rotor utan förbättring.

Den liksom tar inte då när man trycker på pedalen, plötsligt blir det bra men återkommer vid låga varvtal tex i köer.

Vad ska jag ge mig på härnäst ?


/TN
fnito
Har du bytt kablarna??
Är det kamrem på den?? Kan vara den som kuggat en kugg
Svårt att säga när man inte har tittat på den...

Är det mer eller mindre när den är kall??
Lars Arnell
Mindre när den är kall, har inte bytt kablar eller kamrem.
Kan man mäta kablarna på något sätt ?

/TN
fnito
Ja det är bara kolla om dom leder ström med en multimeter.. och kolla om dom leder ström även om du böjer dom eller rätar dom töjer lite försiktigt på dom för att kolla om det är kabelbrått.. Har du provat att lyfta batteripolen under en fika rats tid ungefär så du nollar data boxen så allt går tillbaka till grund inställning..
Lars Arnell
Nu har jag mätt kablarna, vid kallt tillstånd
Kabel
1: 8.7 kOhm ~68 cm lång
2: 4.86 k ~55 cm
3: 4.36 k ~50 cm
4: 3.75 k ~37 cm

Jag böjde inte i kablarna vid mätning

Är det mer eller mindre när den är kall??


Vad kan det innebära att det är problem med varm motor ?

/TN
fnito
Varm motor kan det va jobbigare att hitta felet
Kall motor så brukar det vara något med kallstartsventilen/motorn Chok på insp..
Lars Arnell
Jag lämnade in bilen för felsökning, de kom fram till att insugspackningen är kass.
4800:- för byte, packningen kostar 195:-, jag tror jag provar att byta själv nästa helg.

/TN
slirfeldt
Ja det är en tämligen enkel operation,, pröva eventuellt med att dra dessa skruvar som håller insugsröret och testa sedan med att sprya korta duschar med startspray längs skarven för att se om det fortfarande läcker.

Tomgångsvarvet går då upp något vid läckage annars är ett byte av insugspackningen som gäller.
Lars Arnell
@Peter H 17798 wrote:
Ja det är en tämligen enkel operation.

98 spänn kostade packningen, har nu fått bort den PUST! Nu är det bara att skruva ihop skiten igen.

Ska man ha gucka på packningen tro ?

/TN
slirfeldt
Nej det ska inte var någon "gucka", utan bara den nya packningen efter bort skrapning av gamla packnings rester, så ska det bli bra igen,, jo allt är relativt med dessa arbeten. :-)
Lars Arnell
Nu är insugspackningen och tändstiften bytta och nu går underverket igen som den ska igen
:D

Spinner som en katt och accellererar som en gepard.

/TN
bmwbmw
@0x2A 18451 wrote:
Nu är insugspackningen och tändstiften bytta och nu går underverket igen som den ska igen
:D

Spinner som en katt och accellererar som en gepard.

/TN


Tja!
Jag har exakt samma problem som du haft med din bil. men var ligger "insugningspackningen" ? är det i insprutningssystemet?
Har en Mitsubishi Colt ...

Mycket tacksam för svar... :)
slirfeldt
Med insugspackningen menas troligen den som sitter mellan insugsröret och topplocket, alltså i den skarven, eventuellt läckage där brukar kunna avslöjas ganska lätt med att man sprayar startgas längs denna skarv med motorn på tomgång som då förändras/höjs vid eventuellt läckage där.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil