Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorn startar inte...

Startad av OpelMicke · 2009-04-25 · 16 svar

OpelMickeTrådstart
För någon vecka sen när jag skulle starta bilen fick jag nöta ett tag innan den startade, efter det startade den bra som vanligt igen och efter någon dag igen blev den svårstartad igen men efter tag gick den i gång, och nu vill den inte starta alls (den tänder inte), har kollat bensinpumparna och relä dem verkar fungera och bensin kommer fram. Bilen gick bra innan det här hände, misstänker något i tändsystemet men vart? Har min bil Hallgivare? Är den lätt att byta?, Det relä som sitter vid expansionskärlet till vattnet vad är det till??
Bilen är Volvo 740 GLE B230F motor från 1990
anden__z
Relät är till insprutet. Din vevaxellägesgivare(hallgivare) sitter precis bakom tändfördelaren ovanför svänghjulet och är lätt att byta. Kolla felkoderna först så ser du om givaren är trasig.
OpelMicke
@Poke 43487 wrote:
Relät är till insprutet. Din vevaxellägesgivare(hallgivare) sitter precis bakom tändfördelaren ovanför svänghjulet och är lätt att byta. Kolla felkoderna först så ser du om givaren är trasig.



Sitter den i fördelar locket eller brevid? är den svår att byta?

Vad för felkod ska det blinka om den är trasig??
anden__z
Den sitter inte i fördelaren utan bakom ,i kåpan över kopplingen (om du nu har manuell låda). Den är inte svår att byta.Sitter med en bult.Fästet är dock av plast så var försiktig ,går lätt sönder.
Felkod 214
OpelMicke
@Poke 43493 wrote:
Den sitter inte i fördelaren utan bakom ,i kåpan över kopplingen (om du nu har manuell låda). Den är inte svår att byta.Sitter med en bult.Fästet är dock av plast så var försiktig ,går lätt sönder.
Felkod 214



provade att ta loss batteriets minuspol ett tag och kollade kolen i generatorn, kollen va bra skruvade tillbaks batteriets minuspol igen och då startade bilen lät den gå ett tag stängde av och starta igen då gick den i gång, får se kanske den inte vill starta igen senare i dag, är det hallgivaren som är dålig då?
anden__z
Möjligt.Det kan vara något glapp någon stans.
Min harv gick precis en kilometer innan motorn dog. Sedan fick man vänta någon timme så gick den en kilometer till. Det var ovan nämda givare som felade .Bytte den och allt är frid o fröjd :-)
OpelMicke
@Poke 43506 wrote:
Möjligt.Det kan vara något glapp någon stans.
Min harv gick precis en kilometer innan motorn dog. Sedan fick man vänta någon timme så gick den en kilometer till. Det var ovan nämda givare som felade .Bytte den och allt är frid o fröjd :-)



Gick bra fram tills i går, startade efter ett tag och körde i väg och andra gången fick jag hålla på i över 10 minuter innan den starta, angående hallgivare hittar ingen sån brevid fördelarlocket, och hur öppnar man fördelar locket, det ser ju trångt och svårt ut, provade att starta bilen i dag och då starta den som vanligt, alltså i bland får man hålla på i över 10 minuter och i bland startar den fint, är ju svårt att leta efter sådant fel,, har ställt av den för sommarn ändå men måste ju fixa den innan vintern igen....
anden__z
Har du kollat om det finns några felkoder?? Om inte så gör det.

Så här ser givaren ut. sitter bakom fördelaren på kåpan vid svänghulet. Edit. fördelarlocket sitter med två skruv,lite bök att få bort den ,men det går :-)
OpelMicke
@Poke 44014 wrote:
Har du kollat om det finns några felkoder?? Om inte så gör det.

Så här ser givaren ut. sitter bakom fördelaren på kåpan vid svänghulet. Edit. fördelarlocket sitter med två skruv,lite bök att få bort den ,men det går :-)


Inga felkoder kommer, har hört att det finns nån kontakt bakom batteriet som kan va felet också, var hittar jag den??
anden__z
Jag undrar vad det skulle vara för kontakt,har aldrig hört förut. Det sitter lite elektronik till tändningen(tändmodul) på den andra sidan bakom luftburken ,kanske är det den du menar?
OpelMicke
@Poke 44014 wrote:
Har du kollat om det finns några felkoder?? Om inte så gör det.

Så här ser givaren ut. sitter bakom fördelaren på kåpan vid svänghulet. Edit. fördelarlocket sitter med två skruv,lite bök att få bort den ,men det går :-)


I volvo boken står det att man måste tar bort fördelaren för att komma åt hallgivaren och där visar en annan bild av hallgivare inne i fördelarlocket, finns det olika typer av hallgivare till Volvo med B230F motorn?

På mekonomen finns endast en hallgivare passar den? 18-406222 för 686kr?
anden__z
B230f motorn som är av årsmodell -88 och tidigare har sin givare monterad i tändfördelaren (sk. hallgivare) De senare modellerna hösten -88 o framåt har ett annat tändsystem som har givaren. ( sk. vevaxel lägesgivare) monterat över svänghjulet.

Givaren kostar på mekonomen 319:- art nr 14-453397
Man måste inte ta loss fördelaren för att komma åt givaren ,lite trångt är det, men det går.
OpelMicke
@Poke 44978 wrote:
B230f motorn som är av årsmodell -88 och tidigare har sin givare monterad i tändfördelaren (sk. hallgivare) De senare modellerna hösten -88 o framåt har ett annat tändsystem som har givaren. ( sk. vevaxel lägesgivare) monterat över svänghjulet.

Givaren kostar på mekonomen 319:- art nr 14-453397
Man måste inte ta loss fördelaren för att komma åt givaren ,lite trångt är det, men det går.


Hittar bara Artikelnr: 18-406222
Hallgivare
Pris: 686.00 på mekonomens hemsida, vart hittade du art nr 14-453397?
anden__z
Nu börjar jag oxå bli förvirrad! Knappar jag in mitt regnummer på mekonomens hemsida finns det bara vevaxellägesgivaren att välja på.Men ritar jag in ett reg nummer från en gle av samma årsmodell finner jag hallgivaren för 686:-. Nu undrar jag vad som skiljer dessa två bilmodeller åt!
Det enklaste för dig är att med handen känna efter om det sitter någon givare monterad över svänghjulet. Gör det det så ska nog mekonomen fundera över ett o annat!!!

Hittade på blocket en exakt bilmodell som jag har och den har regnummer JCB123. Knappa in nummret och titta under länken "bränsle/motorstyrning"
OpelMicke
@Poke 45026 wrote:
Nu börjar jag oxå bli förvirrad! Knappar jag in mitt regnummer på mekonomens hemsida finns det bara vevaxellägesgivaren att välja på.Men ritar jag in ett reg nummer från en gle av samma årsmodell finner jag hallgivaren för 686:-. Nu undrar jag vad som skiljer dessa två bilmodeller åt!
Det enklaste för dig är att med handen känna efter om det sitter någon givare monterad över svänghjulet. Gör det det så ska nog mekonomen fundera över ett o annat!!!

Hittade på blocket en exakt bilmodell som jag har och den har regnummer JCB123. Knappa in nummret och titta under länken "bränsle/motorstyrning"


har hittat den nu och har skruvat bort skruven till kontakten men den sitter ändå fast över svänghjulet, hur får man den att lossna? vill inte ta i för mycket om det går sönder något,
tänkte beställa den snart från mekonomen, antar att det är under bränsle/motorstyrning jag ska söka på då, vart lite förvirring förut....

Fler trådar i Hjälpforumet Bil