Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

motoroljan försvinner

Startad av jonny69 · 2008-06-30 · 5 svar

jonny69Trådstart
en v40 2.0t tror det är 96:a
oljan försvinner efter ca 1 månad.
hittar inget läckage nånstans:q
slirfeldt
Och under hur lång körsträcka rör sig detta om? Men misstänker att det iaf inte rör sig om hundratals mil,,, och då är det lite illa varslande om det sedan nu inte finns något yttre läckage från motorn.

Verkar den annars gå bra, ingen blå/svart rök från avgasröret vid accelleration osv och uppskattningsvis hur mycket olja kan det röra sig om som försvinner?
SAAB-Calle
Ca:2-3 mil om dagen.
vet ej hur avgaserna ser ut,ska kolla med syrran(hennes bil)
den går bra för övrigt.
sist fyllde hon på 4L
SAAB-Calle
avgaserna ser normala ut
slirfeldt
Ja det då en häftig oljeförbrukning då hon behövde fylla på 4?! liter olja då det ju är nära på det som motorn rymmer totalt! Sedan vad det som är dåligt i motorn kan vara allt från slitna ventiltätningar till dåliga kolvringar, men med denna enorma oljekonsumtion borde den svartryka rätt rejält.
SAAB-Calle
ska be henne kolla igen."noga"

Fler trådar i Hjälpforumet Bil