Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Motorproblem B230F

Startad av jocke740 · 2007-09-23 · 9 svar

jocke740Trådstart
En 740 gle,motor 230f som ej har någon tomgång.När ja ger lite gas dröjer det en stund innan den kommer,men strax innan smäller det till i insprutnings grenröret och då rusar den upp.Har haft startproblem tidigare men är nu åtgärdat med nya bränsle pumpar.De lustiga är att när ja nu senast här bytte den främre pumpen,då uppstod de här problemet.Ja har bytt lufftmassemätarn,gjort rent spjällhus mm.Kattlampan är nu tänd med men det tror jag bara är en indikation,för den hade kanonvärden i somras.Alltså:ingen tomgång,den dör ju mer gas den får,då när den väl vill ha gas.Ja funderade på om det kan va lamdan men ja hörde att så illa ska den inte gå ändå.Så nu vädjar ja om lite tips å så.Ja börjar bli trött.Bilen är en 90;ia.
Tillägg 24/sep. ja har gjort rent i tommgångsmotorn.men icke.
OpelMicke
@jocke740 24963 wrote:
En 740 gle,motor 230f som ej har någon tomgång.När ja ger lite gas dröjer det en stund innan den kommer,men strax innan smäller det till i insprutnings grenröret och då rusar den upp.Har haft startproblem tidigare men är nu åtgärdat med nya bränsle pumpar.De lustiga är att när ja nu senast här bytte den främre pumpen,då uppstod de här problemet.Ja har bytt lufftmassemätarn,gjort rent spjällhus mm.Kattlampan är nu tänd med men det tror jag bara är en indikation,för den hade kanonvärden i somras.Alltså:ingen tomgång,den dör ju mer gas den får,då när den väl vill ha gas.Ja funderade på om det kan va lamdan men ja hörde att så illa ska den inte gå ändå.Så nu vädjar ja om lite tips å så.Ja börjar bli trött.Bilen är en 90;ia. jocke



Har du sökt vad som kan va fel med hjälp av diagnos uttaget i motorrummet?? om du bytt luftmassemätarn och felet ändå är kvar och lamdba lampan är tänd så prova att byta lamdban
BlackSAAB
tjena.Diagnostiken visar faktiskt inget fel just nu.eller rättare sagt inga koder men lampan blinkarkonstant när ja trycker ner den.Det kanske som sagt är lamdan..... ska kolla i veckan här ..ha de J
anden__z
Har du prövat och nollställa diagnos instrumentet, alt. lyfta på batteri kabeln??
BlackSAAB
Tjena poke!nej de har ja inte gjort...de visste ja faktiskt inte om,de får ja kolla upp, J
anden__z
Skänker dig en bra länk i ämnet:https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811
Ludde_57
Insugspackningen är vanlig som felkälla, kolla läckage där via startgas eller vattenduschande mot insugspackningen.
Kontrollera även andra felkällor vad gäller luftläckage på insugssidan.
BlackSAAB
ja tackar, J
kjelladrian
kolla även så att kamrem sitter rätt och att alla tänddelar är ok.
BlackSAAB
japp magnus...........

Fler trådar i Hjälpforumet Bil