LLelle63Trådstart2008-08-08Hej!!:)
Jag har ett lite svårlöst problem med min Vectra. När man har åkt o bilen blivit varm så stannar den när man kommer ner på tomgång. Den är lätt att starta o kan då stå o gå en stund men stannar efter en stund igen.
Har kollat igenom alla slangar samt rengjort vevhusventilationen men har nu slut på ideér.
Någon som vet något om detta så vore jag tacksam för förslag.
har du kollat felkoder !?
Finns en apparat (obd II läsare) på biltema som borde kunna utläsa dessa dom kan då ofta ge en hint vad det är för galet.
Kan vara luftmassemätaren men också massa annat !!!
Jo i dessa fall är det tillämpligaste att cheka av eventuella felkoder och dess OBD2 uttag sitter under en täcklock under handbromsen på dessa och nämnda felkodsläsare fungerar även till denna bil.
Använder själv av en sådan felkodsläsare/raderare från 24-shop.se för några hundralappar, som med passar en rad bilar...
Är det en 2,0 16v ? Check engine lampan, lyser den ? Kan isåfall vara kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren, sprickor i gummit på insugsröret ( i böjen). Prova att byta DIS-modulen (klumpen där tändkablarna kommer ifrån)ung 700:-, kan krångla när grejerna blivit varma.
Nej börja inte med byta metoden enligt Benkedo den metoden är garanterat dyrare än att antingen be en verkstad läsa koderna eller läsa ut dom med egen utrustning...
Krånglande DIS-modul ger inte alltid felkoder.
Ja man får tacka för att ni ställer upp o hjälper till med olika förslag. Ska till att börja med köpa ett instrument o kolla med så får jag se sedan hur jag går vidare. Som sagt tack igen!!