Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

mysko elfel på chrysler grand voyager

Startad av a-team · 2010-06-17 · 13 svar

a-teamTrådstart
har en chrysler grand voyager -98 som har börjat krångla....
parkernings ljuset började lysa utan att det var "på"
har kollat kablar o smörjat kontakter,men inget hjälper
det roliga är att tar jag bort relät +park säkringar så lyser det fortfarande
fast ett lyser svagare...
tacksam för tips o ideer
Ludde_57
Ljusomkopplare eller krypströmmar i ev, släpvagnskontakt kan ge spännande fel...
kallle
har haft samma problem på min 01:a, och de berodde på att fukt hade kommit in i ett kontaktstycke till styrboxen fram i motorutrymmet på vänster sida.
audia6quattro
hmm

har plockat ner ljusomkopplaren o kollat dosan vid draget o inget hjälper...
ska kolla kontakten till styrboxen imorrn
o när jag tänkerefter lite så kom felet under ett häftigt regn..
kanske kanske
tack så länge
kallle
när jag hade detta felet, så slutade även torkarna, fläkten och stereon att fungera, men det betyder ju inte att det måste försvinna för dig.
men kolla även om det är något annat som har börjat krångla också.
audia6quattro
allt funkar på bilen,förutom att det inte går att stänga parkljuset,instumentbelysningen
audia6quattro
har pillat på diverse kontakter o dylikt o inget hjälper!!
ryckte ur alla reläna i säkringsdosan i motorrummet o dränkte alla hål i dosan med 5-56..
hjälpte ej!!
blev grymt arg på skiten!!
tog en tång o började slå på alla reläna o swiss!!!
lamporna slockande.....
problemet är löst!!!
så tack för alla tips

/a-team

ps
är det nån som har en ljusomkopplaren att sälja till en 98 ???
den fick lite styk under nermont ;)
slirfeldt
Jo viss måtta av våld kanske kan vara aktuellt i vissa lägen och i detta fall får väl tiden ge svar på om det bled en mera hållbar "reparation" eller ej,, sådan omkopplare finns annars hos skrotarna för runt 300:- som tex:https://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=36566463&bilkod=1697&delkod=7446
audia6quattro
Suck!!
tillbaka till ruta 1
felet är tillbaka efter ca 20h

sliter snart av mig mitt gråa hår!!!
slirfeldt
Ja då verkar du i den ivern iaf hittat problem området och troligt ett reläfel,, men det är bara inte så enkelt att någon av dess kablar har dålig kontakt där?
berit
Relä nr 12 är för p-lyse :)

Byt relä så ordnar det sig nog!
boheme
@Dr Dolittle 59243 wrote:
Relä nr 12 är för p-lyse :)

Byt relä så ordnar det sig nog!


Reäer har ju en tendens att kunna ha s.k. kallödningar kan spara lite pengar att försiktigt öppna det och göra om alla lödningar även om dom kan se ut att vara OK.

Mvh Janne
audia6quattro
tack för tipsen,men nu tror jag att jag har hittat felet obs TROR ;)
det verkar som det är relät till clåset/elsätena som ballat ur alt värmesätet som gett upp!
har kopplat ur sätena o börjat skruva ihop bilen....
återkommer med resultat

åter igen tack för tipsen
audia6quattro
som jag sa så var det elsätet som hade ballat ut!!
bilen går som en klocka igen!!

Tack

Fler trådar i Hjälpforumet Bil