BBloodstoneTrådstart2005-12-11Grannen och jag diskuterade om att varför han körde på 98oktan och jag körde på 95+etanol. Han hade hört med Volvo om att köra på 95 istället för 98 och då fick han till svar att där är ett smörjmedel i 98oktanen som inte det fanns i 95oktanen så han skulle fortsätta köra på 98oktan, tillläggas att detta var när 95blyfri kom ut. Nu undrar jag om detta stämmer eller den smörjan var blyet....han slår på blyersättning varje gång han tankar och kör på 98oktan.....
Är det någon som vet eller har en länka att läsa på:e
Vad för bil kör grannen?
Alla Volvo, undantaget möjligen de få B20 som ändå såldes, från 1975 och framåt, kan köras på blyfri bensin vad jag vet.
Jaha...det kunde varit en fördel att veta....240 årsmodell ?
Alla mina motorer B21-B230 har matats med 95 oktanig soppa utan problem.
Skulle du få knackningstendenser så kan du avhjälpa detta med iblandning av 10% E85. Höjer du kompressionen (vid trimmning) måste du använda högoktanig soppa.
Blyet i den gammla bensinen hade som uppgift att smörja främst ventilsäten och ventilerna. I motorer med gjutjärnstoppar är ventilsätena mjuka och behöver extra smörjning (blyersättning = kalium).
Ebbe