SSpeedoTrådstart2006-06-24Hej! Jag har ett mystiskt glapp i höger bakhjul som jag upptäckte för drygt ett år sedan, men har fortfarande inte hittat vad det orsakas av.
Trodde först det var hjullagret, men då det försvann när man hissade bilen och hjulet hänger löst slöt vi (jag och en polare som skruvar rätt mtk i bilar) bort det. Bytte sedan stötdämpare runt om hela bilen, och då blev det mindre, men är fortfarande kvar.
Vi har även försökt känna i dom olika stagen osv om det är nåt glapp där, men inte lyckats komma fram till något. Då glappet är så litet, så är det väldigt svårt att känna var det är.
Det som gör det ännu mera mystiskt är att det bara känns ibland. Om glappet känns, och jag sedan kör fram bilen några meter, så kan det försvinna. Tex, där bilen står parkerad nu i garaget känns glappet tydligt, men när jag var på en GDS hall förut så körde jag bilen upp och ner på rampen 4ggr, och fick inte glappet att komma fram, så jag gav upp. (Hade tänkt undersöka ordentligt underifrån).
Kan det vara hjullagret ändå? Vill som inte byta "bara för att" när det kostar nästan 800kr plus att jag inte vet om man bör göra en hjulinställing efterråt ifall man måste använda lite våld för att få ut det gamla lagret...
Om någon har någon som helst idé, vore jag jätte glad. Håller på att bli galen över det här...
Mvh
// Frank
https://mazda.chotai.seJadu det låter som ett fel jag hade på min volvo 360 en gång. Ibland så glappade hjulet mycket o sen ibland så ingenting, Visade sig vara muttern som håller navet som hade lossnat något varv eller 2, Skruvade åt detta o glappet försvann, fick dock byta lagret ändå efter 2 månader eftersom glappet hade förstört lagret så pass så det var tvunget att bytas ut. Råder dig till att kolla detta du med. Ej 100 på att du har samma fel men det är samma symtom som jag hade.
/Rikard
Speedo wrote:
Hej! Jag har ett mystiskt glapp i höger bakhjul som jag
upptäckte för drygt ett år sedan, men har fortfarande inte hittat vad det orsakas av.
Trodde först det var hjullagret, men då det försvann när man hissade bilen och hjulet hänger löst slöt vi (jag och en polare som skruvar rätt mtk i bilar) bort det. Bytte sedan stötdämpare runt om hela bilen, och då blev det mindre, men är fortfarande kvar.
Vi har även försökt känna i dom olika stagen osv om det är nåt glapp där, men inte lyckats komma fram till något. Då glappet är så litet, så är det väldigt svårt att känna var det är.
Det som gör det ännu mera mystiskt är att det bara känns ibland. Om glappet känns, och jag sedan kör fram bilen några meter, så kan det försvinna. Tex, där bilen står parkerad nu i garaget känns glappet tydligt, men när jag var på en GDS hall förut så körde jag bilen upp och ner på rampen 4ggr, och fick inte glappet att komma fram, så jag gav upp. (Hade tänkt undersöka ordentligt underifrån).
Kan det vara hjullagret ändå? Vill som inte byta "bara för att" när det kostar nästan 800kr plus att jag inte vet om man bör göra en hjulinställing efterråt ifall man måste använda lite våld för att få ut det gamla lagret...
Om någon har någon som helst idé, vore jag jätte glad. Håller på att bli galen över det här...
Mvh
// Frank
https://mazda.chotai.se
Ffraggelpelle2006-06-25 · #Hej! Jo, det är mycket riktigt ett sånt typ av lager som man kan "spänna åt". Gjorde faktiskt det förra året när jag bökade med det här som värst, men kanske inte tillräckligt? Hur mkt skall man spänna egentligen? Man vill ju inte spänna så hårt så lagret går sönder. Finns det några generella riktilinjer för detta?
Mvh
// Frank
spänna tills hjulet börjar gå trögt , sen släppa efter lite - kanske ett 1/4 - 1/2 varv glömm ej att den skall låsas på något sätt ibland en sprint ibland loctite ibland låsmutter eller att man slår med en körnare eller nåt så att den tajtar till
köp en Haynes verkstadshandbok , kostar 200:- så får du reda på exakt hur det skall vara - men detta bör funka bra
Ffraggelpelle2006-06-25 · #Tack för tipset...
Har letat efter en Haynes bok, men det verkar inte finnas till Mazda 626 88-91 av nån anledning?
Mvh
// Frank
Ffraggelpelle2006-07-06 · #Var och snackade med auktoriserade Mazda verkstaden här i Umeå idag (Bergners bil, otroligt hjälpsam personal i verkstan). Enl. honom så var det ett "fast" lager även bak, och han sa att jag skulle dra åt allt jag orkade.
Sagt och gjort, jag åkte ut till min polare som skruvar en hel del i bilar och kollade där. Först tog jag lös muttern helt. Krävdes inte mycket kraft alls för att få lös den. Märkte att lagret satt löst i sin bana. Hade nästan kunnat pillra ut det med fingrarna. Märkte också att när det inte fanns något tryck mot lagret, så glappade det ordentligt; inte i själva lagret utan hela lagret rörde sig.
Nåväl, jag skruvade dit muttern igen och drog allt vad jag orkade. Efterssom man låser muttern genom att "körna ner den" lite, såg jag tydligt att jag lyckats dra åt muttern lite mer än tidigare. Hoppas nu på att lösningen var så enkel... Inget glapp när jag hissat ner bilen, och inget glapp när jag kom hem. Men efterssom det bara kom ibland, får jag nog vänta ett tag (och känna många gånger) innan jag kan vara säker på att det är fixat. Skulle vara mycket skönt om det vore så, efterssom jag grunnat på det här i nästan två år :)
(Efterssom det inte varit några missljud har jag aldrig tagit tag i det ordentligt tidigare).
Mvh
// Frank
Ffraggelpelle2006-07-12 · #Hmm... verkar inte helt bra än tyvärr =(
Kände lite glapp sist jag kollade...
Mvh
// Frank
Ffraggelpelle2006-07-13 · #Tillbaks till ruta 1 =(
Idag kände jag glappet. Precis lika dåligt som förut, så det hjälpte alltså inte alls med att dra åt muttern...
Fattar inte detta. Han som gjorde hjulinställning på bilen förut tyckte inte det var glapp i något stag. Stötdämparna är nya, så dom är det inte glapp i. Det ändå jag kan tänka mig är att det ändå är glapp i själva lagret, och att det bör bytas... eller finns det överhuvudtaget något annat som kan orsaka glappet??
Mvh
// Frank
Tror nog ändå att det är ditt lager som har sagt sitt. Om du tar bort hjulet o känner o rycker i drivaxeln hur känns det då? glappar det i navet också? Kolla detta o återkom.
Ffraggelpelle2006-07-14 · #Asså, förstår inte hur kan det vara så otroligt svårt att lokalisera ett glapp?
Kändes mycket tydligt idag, så jag gjorde allt jag kunde för att försöka lokalisera det, vilket inte är lätt efterssom jag inte kan hissa bilen för då försvinner glappet.
Det jag märkte var att jag kunde antingen ta tag i hjulet ELLER nedre delen av stötdämparen (tallriken) och känna glappet. Utesluter det hjullagret eller? Vad kan det isåfall vara?
V6 Power: Om jag hissar bilen, med eller utan hjul så känns det inget glapp hur man än rycker och sliter. Det är det som är den stora mystiken i det hela.
Mvh
// Frank
Hmm får ta o gnugga geniknölarna. Återkommer
Ffraggelpelle2006-07-15 · #Tack V6 Power. Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
// Frank
Har du kolla fjäderbenslagringen?? Eller du hade ju bytt fjädrar va? hmm jadu det var ett svårt fall detta.
Ffraggelpelle2006-07-15 · #Fjäderbenslagringen är inte bytt. Men kan den orsaka glapp där "nere"? När jag stoppade upp armarna och tog tag i ovanför fjädern, så kunde jag inte känna något glapp där, bara längst ner i tallriken där det känndes likadant som när jag tog tag i hjulet.
Mvh
// Frank
Ffraggelpelle2006-07-26 · #Problemet kvarstår... ingen som har några fler idér?
Mvh
// Frank