Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Någon som vet serviceintervall på en Passat 2.0 TFSI - 06?

Startad av b_hamberg · 2011-10-31 · 3 svar

b_hambergTrådstart
Är det någon stor (dyr) service på gång?

Bilen har idag rullat 16.000 mil? Läste någonstans att en kamrem ska bytas efter 5 år?



Tack för svar!

MVH//Björn
aw73
16.000 mil :x

kamremservice bör göras omgående generalras är dyrt !!
isamband med denna service ska man absolut även byta vattenpumpen , alla löphjul och spännrullen
även generatorremmen så man slipper en som fransar sig och trasslar in i kamremmen

oljefilter och olja i motorn som vanligt vart 1500mil
kolla oljenivån i växellådan och fyll på vid behov
evt. byta tändstift

kolla över bilen i örvrigt och byta prylar som verkar vara i taskigt kondition
:e
pccsvvjmm
På att kamremsbytet är på 16.000 mil?

tack för svar
aw73
jag har för mig att den ligger på 18.000mil det borde stå i serviceboken men man bör utföra den innan dess efter att ha läst på olika forum, det har förekommit att tex spännrullen eller vattenpumpen har packat ihop runt 15.000-16.000mil och dragit med sig resten, för att vara på säkra sidan bör man göra detta innan 14.000mil


finns igentligen ingen anledning att göra detta på VAG hör er för hos mekonomen verkstad, autoexperten verkstad mfl. för priser
det framkommer ej heller vart ni bor

Fler trådar i Hjälpforumet Bil