Hej!
Jag har en Saab 900SE 2,5 V6 automat -97. Bilen har precis passerat 17 000mil och går kannon. Bilen är fullservad i s-boken men har inga noteringar om kamremsbytet. Enligt serviceprogrammet så finns det två olika sorts V6, en som heter M94-96 och en som heter M97. är det så enkelt att det bara handlar om årsmodellen för det är olika intervaller på k-rem bytet?
Tänkte även byta olja på lådan så har man det gjort. Enligt instr.boken så ska man ha en Dexron II olja! Är det inte vanligast med Dexron III med tanke på åldern på bilen och vad är det för skillnad på dom? Funkar det lika bra med en III-olja? Kan man få ut hela mängden olja vid tappning?
Löjligt kanske, men ger det någon bättre effekt med ett insatssportluftfilter på bilen? Eller är det bara mer ljudmässigt det handlar om? Nån som har ett filter att rekomendera? Oljefritt? (bara insats isf)
Tack på förhand // Stefan
Jag har en Saab 900SE 2,5 V6 automat -97. Bilen har precis passerat 17 000mil och går kannon. Bilen är fullservad i s-boken men har inga noteringar om kamremsbytet. Enligt serviceprogrammet så finns det två olika sorts V6, en som heter M94-96 och en som heter M97. är det så enkelt att det bara handlar om årsmodellen för det är olika intervaller på k-rem bytet?
Tänkte även byta olja på lådan så har man det gjort. Enligt instr.boken så ska man ha en Dexron II olja! Är det inte vanligast med Dexron III med tanke på åldern på bilen och vad är det för skillnad på dom? Funkar det lika bra med en III-olja? Kan man få ut hela mängden olja vid tappning?
Löjligt kanske, men ger det någon bättre effekt med ett insatssportluftfilter på bilen? Eller är det bara mer ljudmässigt det handlar om? Nån som har ett filter att rekomendera? Oljefritt? (bara insats isf)
Tack på förhand // Stefan