NNilbroTrådstart2010-03-19Hej alla kunniga motorfantaster!
Har köpt en micra-89 häromdan. Upptäckte att den på 4:an och 5:ans växel
svarar dåligt när man gasar. Känns som den dör, för att komma lite om man
trycker pelle botten. Har bytt luftfilter och bensinfilter.
Den svarar bra på 1:an och 2:an för att bli lite sämre uppåt.
Släpper man gasen i 100 km/tim så känns det som den totaldör, för att komma
tillbaka ganska omgående.
Ligger man i 100 km/tim och det blir lite backe,såblir man omkörd av alla.
Finns det nån bränsle regulator eller nåt sånt ( som kanske är paj? ).
En lätt irriterad bilförare.:x
Ja dessa förgasare med mekansik bränslepump som dessa faktiskt har brukar ofta vara underlag för strul och med dess ofta felande automatchoke, men i detta fall lutar det åt "skit i förgasaren syndromet" med dess fenomen,, visserligen är väl dessa maskiner inga under av kraftpaket men lite kraft bör det förstås ändå finnas ur dessa dryga 54 hk.
Men hur ser tändstiften ut och är dessa fräscha, så även rotorn och fördelarlocket? Som är rätt kinkiga att dessa med är fräscha.
Hej Peter!
Tack för ditt svar. Bilen har elektronisk tändning, som jag förmodar man
inte skall rota i om man inte vet hur det funkar.
Vad gäller tändstift, så har jag inte bytt dessa. Om ett tändstift är paj så, borde väl motorn hacka på alla växlar?
Det är insprutning av bränsle istället för förgasare.
Nilbro
Jag kan egentligen inte de här bilarna, men Peter borde kunna dra sig till minnes...
Jag var lagade en sådan här på den tiden det begav sig :r och det satt någon liten skit-grej, en magnetventil eller liknande i den "elektriska förgasaren", antar att det egentligen är en monopoint-sprut, kan hända att grejen i första hand hade med tomgången att göra men ändå...
Den här grunkan reffererades till som en halv böj, därför att det var så vanligt att den pajjade så att det var ingen ide att ha på lagret, utan bättre direkt under disk (halv böj...för dom som fattar :-))
Grunkan var svena-dyr i förhållande till hur den såg ut :( , om inte Peter (eller ngn annan) vet ring en Nissan verkstad, försök att få fråga en "gammal" mek eller verkmästare.....dom borde veta...
Vill gärna bli uppdaterad på detta fel då det verkar som det fortfarande är aktuellt.....ser fram emot gåtans lösning och en rapport :upp
Jo viss erfarenhet om dessa utöver att faktiskt ägt flertalet sådana så har det väl skruvats en hel del K10 som modellen även kallas för genom åren,, men fräschar mest upp minnet numer av dessa genom dess för modell tämligen omfattande reparationshandbok (Haynes).
Och lite ovanligt är att denna inte ens är en så kallade monoinsprutare, utan en klassisk förgasare (ser ut som så:
https://bilder.lagabasen.se/delar/1097/1097143296vy1.jpg) med en hel hop elektriska givare/solenoider toppat med en lambdasond,, och visst tändningen är elektroniskt där det inte finns mer att hämta än att tillse att dess fördelarlock och rotor är fräscha, men annars är det rätt mycket hedenhösteknik på dessa vagnar.
Denna "grunka" som näms är högst troligt "idle-up solenoid valve" som med kan haverera, men dess symtom brukar då fraämst vara risig tomgång och inte ha så mycket med dessa uppgivna ryck osv,,, men här finns lite mer detaljskisser på detta:
https://nissan4u.com/parts/micra/el_k10/1989_7/type_21/fuel_and_engine_control/carburetor_carburetor_repair_kit_and_carburetor_throttle_control/
Vad det gäller tändstift så är dom slitna så kan man mycket väl med få liknande fenomen, så kika över att dessa är okey är dessa troligt eliminerade som orsak och i mina meköron låter det klart som att en rengörning av förgasaren kan göra stor nytta, har haft liknande symtom på egna K10: or som det suttit skit i munstyckena.
Danke schöön, mein Herr.....:o
En urblåsning medelst tryckluft borde fixa detta :)
Ja detta är min tämligen gedigna erfarenhet kring dessa motorer,,, att så även verkar vara i detta fall med, ett typsikt "skit i förgasaren" syndrom helt enkelt. :-)
:) Tack för alla förståndiga förslag. Det är väl bara att åka till min Mek å låta
blåsa ren förgasaren, underförstått att jag bytt tändstift först. Får oxå göra rent
i fördelaren.
Jag återkommer med resultat.
PS.Jag snackade med en mek på Nissan, å han sa byt luftfilter,bensinfilter, tänd-
stift, så skaru se att det fixar sig?
Jo det är väl iaf var bilmeks första rekommendationer,,, att tillse att tändstift, luft/bränslefilter och i förekommande fall som detta att även fördelarlock och rotor är fräscha, så är man en bra bit på väg om man säger så. :-)