Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Nissan Micra, Hackar

Startad av Hegge · 2007-03-04 · 6 svar

HeggeTrådstart
Tjena!

Har en nissan micra som hackar när den blir varm.
Stannar man ca 1 minut slutar den hacka men börjar igen efeter ca 2 minuter.
Någon som har koll på vad man skall kolla upp?

Tändkablar ser fräscha fräscha ut!?

//Hegge
Jason
Är det förgasare och meknisk bränslepump? Utifall pumpen är för dålig för att orka hålla nivån i förgasaren.
AndersE
Vilket bra inlägg jag lyckades prestera på lördagkvällen...undra vad det kan bero på...

Bilen är en -93a. dvs. 16 ventiler med insprutning. 1liters-motorn.

När jag körde bilen i söndags fick den för sig att inte hacka. Men igår hackade den igen. Testade dock inte att stanna igår.
Tilläggas bör att det var fuktigare igår än i söndags.

Misstänker att det är något el/tändnings-relaterat men tycker det är konstigt att den går bra om man stannar en stund?!

Tändkablar fördelare dränkt i 5-56 utan förbättring.
Vatos Locos
visst har insprut auto choke.. typ.. och avkännare för värme till insprut o allt sådant?

jag kan dock inte bilar speciellt bra.. men om du har verkstadshandbok kanske det är värt att kolla.. iofs borde den inte hinna bli kall så fort..
hmm hur är det med bränslefiltret o så? vet inte om det kan göra något dock.. jag bara tänker lite utifall att du inte får en massa smarta svar;)

sen att tändkablarna ser fräsha ut är ingen garanti för att det är fräsht..
savanna
hur långt har den gått ??

hur länge har du ägt bilen ?


vet du om tändkablar - rotor och fördelarlock är bytta ??

bör göras vart 2 - 3 år så vet man att tändningsbiten funkar bra i ur och skur

Många byter bara olja -filter och stift när de servar bilen

vissa servar inte alls.....
AndersE
Byte till mig bilen billigt för att fixa till den lite tänkte jag.

Har bara haft den i 4 dagar och den har rullat 16000 mil.

Tändkablar skall enligt utsago vara bytta.
Rotor/fördelarlock vet jag ej men tycker inte det ser dåligt ut. Det behöver juh inte betyda att det inte är dom som sviker men i och med att den går bra när den är kall borde det väll inte vara dom grejerna som felar?

Jag missänker tempsensorn. Kan en felande sådan ge ett sådant resultat?
AndersE
Titta lite till idag och kom fram till att det verkar finnas två tempsensorer?!?!
En av dom går det endast en kabel till och den andra är det två eller tre kablar till. Någon som vet vilken som styr insprutningen?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil