Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Nu eldar jag snart upp skiten!! HJÄLP!! :(

Startad av Cyrus · 2009-11-12 · 8 svar

CyrusTrådstart
Ja nu börjar mitt tålamod rinna ur... Jag har en Mercedes 270 cdi -02
jag har försökt sälja den ett tag nu men det går inte bra, bla har jag renoverat det mesta i dieselsystemet för han ville inte starta. Sen brände jag startmotorn för jag kört för mycket med den när jag försökt starta den pga dieselfelet... (Det är en automat)
Sen har den krånglat nån gång tidigare med att enbart blåsa kalluft på golvet och inte släppa på varmluft alls.
Och det är det felet som spökar nu igen.

Alltså: Den släpper inte på varmluft och den blåser enbart kalluft.
Den blåser enbart på golvet vad jag än justerar på, automatik eller manuellt vrider reglagen. Som jag sa så har den gjort så tidigare nån gång men har alltid "hoppat" igång efter en stund.

Vad är felet?

Sitter det nå spjäll nånstanns som kan ha hängt sig? eller nån speciell givare av nått slag?

Snälla!!!! Jag ber om er hjälp :(

Mvh Daniel
berit
www.bensinpriser.nu :D

....eller också kan man riva i skiten och försöka se fall någon spjällarm lossnat el sitter fast :i
sharan_05
@Dr Dolittle 49984 wrote:
www.bensinpriser.nu :D

....eller också kan man riva i skiten och försöka se fall någon spjällarm lossnat el sitter fast :i


Var sitter "skiten"? :l
berit
Jag är inte speciellt kunning på MB, men normalt sitter klimatanläggningnen innanför/in under/bakom instrumentpanelen.

Att ta bort ljuddämpning ovanför fötterna, handskfack, sid-kåporna på kardantunneln är en bra början.

Hittar du inget har du ialla fall förberett lite för märkesverkstan...det handlar ju om att kapa tiden när man ska kapa kostnader :utrop

En del bilar har en separat vakuumstyrd avstängningskran för kylvätskan som stänger när man vill kyla (använda AC'n mer effektivt), den brukar sitta på slangarna som går in i kupén. Värt att kolla att det faktiskt cirkulerar varmt vatten i kupéelementet först alltså, sedan ev luftspjäll :i
sharan_05
Det konstiga är ju att den enbart blåser på fötterna och att det inte går att ändra riktning. Sen att det är enbart kallt också är ju konstigt. om han inte släppte in varmvatten borde det ju gå att ändra riktning på "flåset" allafall och tvärtom.... :/
Men det måste väl hänga samman på något sätt antar jag.....
Men jag ska kolla slangarna som går in i kupe´n igen.
ellan
hur är tempen på bilen då?
att den inte får varm luft kan vara termostaten..
å riva för å komma åt värme paket är ett helvete..

sen ett annat vanligt fel är luftmasse mätern som pajar då funkar inte bilen

får du fram diesel till spridarna?
sharan_05
Bilen startar o blir varm som den ska.
Ja att riva värmepaketet är inget som lockar :(
berit
Nej...men man kan ju inte laga allting med ny mjukvara heller :p

Har du testat att göra bilen strömlös, funkar på förvånansvärt många fel :r

Många klimatanläggningar går att kalibrera genom att trycka en kombination av knappar samtidigt...värt att söka information i alla fall.

Antagligen kan man läsa ut felkoder på mercedes som pekar på ngn speciell funktion....men det är klart då är vi där igen och det börjar kosta pengar :x
Trott

Fler trådar i Hjälpforumet Bil