TtimeandawordTrådstart2008-12-15Hej !
Har en Octavia RS - 05 som rullat 3800 mil.
Har de senaste dagarna tyckt att när jag skall växla så sjunker inte varvtalet direkt som det har gjort innan.
Ponera att jag kör i tvåans växel - kopplar ned för att växla till treans växel, då sjunker inte varvtalet som det har gjort innan utan nu får jag invänta varvtalssjunkningen innan jag släpper upp kopplingen igen för att inte få ett ryck.( och Ja., jag släpper på gasen mellan växlingarna:-) Bilen är helt orginal och inte buskörd.
Vad kan detta vara för fel mina damer och herrar.
Tar tacksamt emot alla tips.
Mvh // Micke
2008-12-06
Upptäckte i morse på väg till jobb att även farthållaren lagt av.
Kan det vara en slump eller finns det ett samband?
Tips någon?
Mvh // Micke
2008-12-15
Hej !
Nu helt plötsligt så fungerar farthållaren igen och varvtalen uppför sig normalt igen.
Skumt . Då kan det väl inte vara nåt läckage eller ..???
Ps tack för tipsen jag fått hittils :-))
MVH / Micke
Det låter som att du har fått ett vaccumläkage vid motorn.Kan ha samband med farthållaren då dessa jobbar med vaccum till viss del.
Öppna huven och lyssna efter ett susande ljud och titta igenom alla slangar om dom har hoppat av eller har någon liten spricka.
Hör du inget ljud så kan du prova att spruta startgas lite överallt och kolla om tomgången höjs!