Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ojämn gång samt med mera hos Passat TDI årsm 2000

Startad av Eriken · 2006-07-17 · 2 svar

ErikenTrådstart
Hej,

jag har tre fel på min Passar TDi årsmodell 2000 (12000 mil) som dyker upp då och då. Dvs oftast går bilen väldans bra!

1. Ibland när jag startar den så varvar den upp/ner (motorn rusar lite) och går ojämnt. Det händer inte alltid utan "då och då". Väntar man några minuter alternativt stänger av och startar igen så försvinner oftast felet (kan hända att det sker en gång till). Det verkar inte vara väderberoende utan kan ske såväl när det är varmt som kallt.

2. Glödningen (tiden som behövs) stämmer inte alltid helt med omständigheterna! Ibland fast motorn är varm kan det krävas relativt lång glödningstid emedan den oftast inte alls behöver glödgas speciellt länge. Undrar om detta felet hänger ihop med fel nr 1 ovan.

3. Temperaturmätaren funkar inte alltid men oftast, är det någon som vet om det är något vanligt "glappkontaktsbekymmer" eller givare som behöver bytas? Hänger detta månntro ihop med ovanstående fel?!

mvh Erik
Lander56
...som känner igen sig i dessa problem... Ja, då är det väl bara att åka till verkstan och lämna in den. Hade hoppats på att någon kunde ge mej ett tips!
//Erik
D6Power
Ojämn tomgång har jag aldrig haft på en diesel.Jag skulle nog kunna tippa på att det är nått med pumpen för elektroniken gör ju i regal att den blir slö och liknande men inte ojämn gång.Jag tror det lutar åt ett mekaniskt fel...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil