Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ojämn gång vw golf II -91

Startad av svanen · 2010-02-06 · 7 svar

svanenTrådstart
hej !
Har en golf 91:a som jag bytt ut gummiplattan som sitter mellan förgasaren och insug.Sedan dess har den inte gått som vanligt,den rycker och tappar kraft när den kommer upp til ca 2500 rpm gasar man då på så försvinner problemet,kör men under ca 2200 rpm märker man inte av det och den går rent på tomgång...!Har kollat med startgas o den verkar tät har också kollat vakumslangar,ny fördelare rotor tändstift.Har även mätt vakum till fördelaren finns det också...
Mina ideer är slut och vore tacksam för fler ideer!

Mvh svanen
slirfeldt
Så den gick alltså bra/bättre innan bytet av förgasarfotspackningen? Annars var detta typiska symtom på defekt eller otät sådan,, och i övrigt har du servat med dom annars aktuella detaljerna i stort ju.
Motorhuv
Ja,märkligt nog,gummibussningen var av och motorn gick hur fint som helst!
Märkte inte att det var fel på den förrän jag stötte till förgasaren och tyckte att den rörde sig lite väl mycket,kände på den och den gick att lyfta!Tryckte tillbaka den o gick in o startade fungerade!Bytte då mot en från biltema och sedan dess har den krånglat i gången...
Besiktigade bilen häromdage o fick anm.på co halten dock ej på tomgång utan vid högre varvtal då stack värdena iväg helt åt fel håll sa besiktningsmannen...så jag måste lösa problemet på nåt sätt...
aw73
vad är det för motor och växellådskod ?
Motorhuv
Hej igen!
Så här ser datan ut för min bil,urklipp från mekonomens sida.
Jag har testat lite,varvat upp motorn och hållit gasen så jämn som möjligt, när man gasar på märker man inget konstigt när sedan varvtalet kommit upp till den nivå som man gasat till går motorn jämt i någon sekund eller två.sedan sjunker varvtalet lite och motorn låter som om den tappar kraft så låter den lite oroligt varpå den går upp och lägger sig stabilt igen för att sedan efter en stund upprepa samma mönster.På tomgång händer detta inte,då går motorn jämt...!:Förgasaren kallas för monotronic någon slags elektronisk insprutarförgasare som jag inte har någon erfarenhet av...::confused:

MODELLINFO

Fabrikat: VOLKSWAGEN
Modell: GOLF (II)
Typ: 1.8 Kat (GX end 87-89)
Årsmodeller: 1987-1992
MOTORDATA

Bränsle: Bensin
Motorkod: RP
Effekt: 65
Enhet: EG
aw73
du har ingen förgasare det är insprutning på denna motor
det kan vara kabelhärvan till spjällpotetiometer som glappar
du skulle kunna spänningsmäta på styrboxens pinnar 7 och 18
där ska spänningarna vara på 2,2 - 4,9 resp 0 - 4,4 volt helt stängd - helt öppet spjäll

annars läs ut koder i form av blinkningar
Fujji
Vart sitter spjällpotetiometern??? Ska mäta styrboxen imrg.
Jag har exakt samma problem med min Golf som "Svanen" har. Har bytt "insugsgummit" Lambdasond, blå tempgivare, Stift, rotor, fördelarlock.
Var stensäker på att jag hittade felet då jag upptäckte ett stort hål i vakumslangen som går från servon till motorn. Bytte slangen, men felet kvarstår.
Motorn går problemfritt då bilen är kall, eller när jag varvar över 2500rpm vid varm motor. Har kollat övriga slangar med startgas, smort alla kontakter jag sett under huven utan resultat.
Har en Golf ll-89 och ligger sömnlös över detta problem. Hoppas någon har någon idé på vad det kan vara för fel. //Anders
fraggelpelle
I svanens fall måste det ju vara något han kom åt när han bytte gummibussningen, eftersom det var då den började gå dåligt. Kolla alla kablar, kontakter och slangar som går till Monojettronicen eller annat du kan ha kommit åt.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil