Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ojämn tomgång + att bilen tjuvstannar ???

Startad av e4GLe · 2002-06-25 · 7 svar

e4GLeTrådstart
Jag har en Volvo 740 -91 GL och för tillfället gör den lite som den vill känns det som.
Tomgången är ojämn. Typ startar jag bilen bluddrar den runt 500varv/min ..efter jag kört en stund och frikopplar alt. stannar så ligger den på 1600-1700 varv/min. Helt utan förvarning dör motorn ibland, men det är oftast hur lätt som helst att starta om den efteråt.

Har kollat/bytt alla tänddelar förutom spole, bytt luftfilter och gjort komptest, men hittar inga fel. Ska byta bränslefiltret i helgen och se om det gör någon skillnad.

Någon som har nå tips/förslag på vad det ev. skulle kunna vara för fel?
Luft(givare)/bränsle/tänddelar ?

Tacksam för alla svar..
gnlg
Vilken typ av bränslesystem har du? (Regina eller Bosch)
CarMan
Kolla insugs lekage
e4GLe
Jag har Reginas bränslesystem.
(Har kört självdiagnostiken på systemet men får inga felkoder).

Har sprutat startgas över alla luftslangar för att kolla luftläckage, men inte hittat nått fel där heller.

Märkte igår när jag hade rutorna nervevade att bilen luktar väldigt myckebensin när man gasar på rätt friskt.
gnlg
Ett gott råd är att sälja bilen, tyvärr. Förmodligen har du något fel på bränslesystemet. Jag har felsökt på en likadan bil för några månader sen med exakt samma symptom, bytte allt (utom styrdon som vi inte fick tag på begagnat), kollade allt. Det enda vi hittade var att tomgångsmotorn spökade ibland, reglerade även över tomgång (när motorn passerade 2500 varv öppnade den och motorn varvade upp till 4000 varv, med ryckig farthållare som följd). Inget fel på tomgångsmotorn, testade tre olika.
Felet verkade komma från styrdonet och längre kom vi inte, vi kopplade in ett relä som bröt strömmen till tomgångsmotorn när tomgåmgskontakten slog ifrån. Detta löste några av problemen men inte alla...

Lycka till och tala gärna om vad felet är om du lyckas fixa det.
Big Mike
Hej. Jag är rätt ny på forumet. Såg ditt problem och om du inte hittat felet så kommer här ett tips. En bekant hade liknande problem med sin 940 -91, han bytte lamdasond och sen gick bilen utan problem, vet inte om du har samma fel.
robinrenman
Hej du!

Har EXAKT samma problem på min golf 90a. Ska kolla min bil när jag orkar ev i helgen. Berättar såklart för dig om jag knäcker felet. Misstänker starkt att det är lambdasonden. Den har ju hand om förhållandet mellan bränsle och luft så det låter ytterst troligt. Men jag hör av mig!
tuvan
låter som samma problem jag haft med min s80.det var gasspjället.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil