Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ojämn tomgång på en Taro / Hilux

Startad av steko · 2007-01-18 · 1 svar

stekoTrådstart
Hej
Jag har just köpt en -96 Taro som har en konstig egenskap, ibland så står den och "gasar" själv på tomgång, den gör det med både kall och varm motor, tomgången vandrar mellan 1000rpm och upp til ca 1500rpm, och som helt plötsligt börjar gå som vanligt igen, Jag upplever att den före den börjar vandra så ökar den sakta tomgången till 1500rpm och sedan börjar vandra. Jag har läst mycket om tomgångsmotor osv, men vet inte var den sitter på en Taro. Jag har själv funderat på om det kan vara givaren för motor tempen som inte ger rätt signaler så att kallstarten går in. Någon som kan denna bil modell ?:q
Rolf
Det visade sig vara topplockspackningen som pajat. Eftersom det läckte in komp i kylarvattnet och att motor temp givaren sitter såpass högt så registrerade varje gång kallstarten då det var luft kring temp givaren att motorn var kall och kopplade in kallstarten, och direkt det kom vatten till givaren så slogs kallstarten av, därav ojämn tomgång.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil