Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ojämn tomgång, Polo 1,6 AEE -97

Startad av Dr Dolittle · 2010-01-19 · 8 svar

Dr DolittleTrådstart
Suck det tar aldrig slut...:x

Bytte fördelare pga trasig hallgivare...det gick bra och bilen startade lätt och gick bra.

När den börjar få temp...alltså när den lämnar uppvärmningsfasen och går in i varmt läge (closed loop :utrop) och börjar reglera så börjar den gå ojämnt, svaja misstända...går skit helt enkelt.
Den går kanon på vägen, känns pigg och stark....bara tomgången varm :eek:


Läste felkoder och kollade parametrar...hittar inget uppenbart.

Kunde konstatera att motortempen inte hängde med (som parameter) fastnade på 85 grader och tog lång tid på sig dit.

Gjorde rent kring spjället (har ett sådant där halvelektriskt, motor som vrider spjället för tomgång, men vajer till pedalen) och avslutade med en "grundinställning" av spjället med Vagcom (VCDS), HJÄLPTE INTE !

Han som äger bilen har klagat på tilltagande startsvårigheter under en tid. Jag drog slutsatsen att tempgivaren gav felaktigt värde. När man drar av kontakten till tempgivaren så går den bra...antar att den går ner i "open loop" och därför funkar bättre, jag kan se hur insprutningstiden faktiskt minskar ngt.

Jag bytte tempgivare och den gick utmärkt på tomgång efter en resa på ca 2mil och ca 25 min. Allt bra trodde jag :x felet återkom kort efter nästa kallstart.

Jag har även kunnat konstatera att lambda sonden "lever", slår kanske lite långsamt, kanske var annan sekund, men rör sig mellan 0,3 och 0,7 volt, känns okey som avläst parameter tycker jag.

Insugningstempen visar ett rimligt värde, MAP-sensorn (grenrörstryckgivaren) i samma enhet, har jag inte lyckats läsa ngt begripligt värde, kallas last signal tror jag.

Kamremsinställningen kontrollerad.


Vad gör jag nu :confused: :confused:

Kan man få sådana problem av fel grundtändläge (har justerat men ändå?)??

Det är ju i detta läget man brukar gå in på lagret och hämta grejer att prova....men när man inte har ett lager....

Kvalificerade tyckanden och gissningar mottages ytterst tacksamt :utrop
aw73
bara att frigöra styrboxen och mäta på den så att alla värden är OK :confused:
berit
Ja, mäta på MAP-sensorn kanske, problemet är ju att man ska mäta med varm motor på tomgång, :rolleyes:, inte så lätt att få vettiga värden när tomgången är som den är...
aw73
jag tänker mest på tex. spänning från själlägespotetiometer m.m
så det inte är någon spänning som är OK när motorn går bra aviker just när den går ojämt
dessa värden finns i Autodata
berit
Ja, får väl göra så, men konstigt att den inte sätter felkoder, det borde den göra om det var spjällhuset...tycker du inte?

Hittade en sida med tomgångs problem just för VW.
https://www.bba-reman.com/content.aspx?content=hints_and_tips_volkswagon_idle_speed_problems

En intressant ide var ju att det skulle vara fel på tändspolen...måste mätas!
Vad tror du om det, borde den inte funka sämre vid högre varvtal...jag menar uppladdningstiden minskar ju då..?
aw73
den kanske sätter en felkod för tomgången om det får stå tilllräckligt länge
om värderna ligger inom arbetsområderna är det inte säkert att en felkod sätts
låt åss säga en luft-massamätare ska ge 3,0- 3,7 volt men den går sönder och spänningen hamnar på en fast nivå tex. 3,3 volt så är det inte säkert att någon felkod sätts
därför måste man ibland använda konvertionell felsökning
map-sensorn kan vara knepig att felsöka pga. av att den kanske ej ha någon elektronik i sig
Kostya
Varmkör bilen och låt den gå på tomgång (om den håller sig igång av sig själv?)
Prova spraya kylspray på komponenter som du misstänker är dåliga, tex tändspolen.

Det funkar faktiskt rätt bra!
berit
Bra! Utmärkt att kunna använda Er på forumet som bollplank!

Jag tar till mig allt som föreslås..

Imorgon har jag tänkt att ta ett steg tillbaka :i

Den stannade under körning...komplett fördelare med rotor och nytt lock byttes....bilen startade igen men tomgången blev sämre med stigande temp (sjunkande varvtal och magrare blandning) och så var det inte innan :q

Alltså jag ha pillat på förelaren (tror att jag fått till tändningen som innan)
har ju därmed dragit i tändkablar som antagligen är 13 år gamla, ja dom kändes stenhårda....måste mäta dessa och se om ngn avviker.

Jag tänker så här..slå gärna hål på min teori nu :r ...på tomgång är tändningen senare ställd (för en jämnare gång) kompressionstrycket är då högre än vid gasning då styrboxen måste ställa tändningen tidigare för att det ska hinna med att brinna i tid...

Alltså även om gnistan ska hoppa oftare vid ökat varvtal så hoppar den lättare och därför kan en "halvkass" t-kabel funka på vägen men inte på tomgång??

Eller faller hela resonemanget på att fyllnadsgraden ökar och därmed kompressionstrycket då man kör på vägen??

(Jag lagade en Astra, long time ago, kass t-kabel, gick skit upp till 4000rpm, då började gnistan hoppa och bilen vaknade som om lustgas kopplats till :e )

Polon går ju bra så fort den får lite grundgas....känns pigg och stark på vägen inga ryckningar eller så!
berit
Såå ja :utrop

Kolla, dubbel kolla, tänka-tänka, svära, svär lite mer....

Bet ihop och skaffade en utbytes fördelare :upp Går som en klocka!

Slutsats : En helt ny pirat fördelare från Autodelar.net (märke? JP Electrix)visade sig vara av klart undermålig kvalitet. Hallgivaren "missade" impulser då den blev varm :eek: Inget som märktes så fort varvtalet ökade lite....


Ahhh... Volkswagen...Das Auto...sehr gut.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil