bara att frigöra styrboxen och mäta på den så att alla värden är OK :confused:
Suck det tar aldrig slut...:x
Bytte fördelare pga trasig hallgivare...det gick bra och bilen startade lätt och gick bra.
När den börjar få temp...alltså när den lämnar uppvärmningsfasen och går in i varmt läge (closed loop :utrop) och börjar reglera så börjar den gå ojämnt, svaja misstända...går skit helt enkelt.
Den går kanon på vägen, känns pigg och stark....bara tomgången varm :eek:
Läste felkoder och kollade parametrar...hittar inget uppenbart.
Kunde konstatera att motortempen inte hängde med (som parameter) fastnade på 85 grader och tog lång tid på sig dit.
Gjorde rent kring spjället (har ett sådant där halvelektriskt, motor som vrider spjället för tomgång, men vajer till pedalen) och avslutade med en "grundinställning" av spjället med Vagcom (VCDS), HJÄLPTE INTE !
Han som äger bilen har klagat på tilltagande startsvårigheter under en tid. Jag drog slutsatsen att tempgivaren gav felaktigt värde. När man drar av kontakten till tempgivaren så går den bra...antar att den går ner i "open loop" och därför funkar bättre, jag kan se hur insprutningstiden faktiskt minskar ngt.
Jag bytte tempgivare och den gick utmärkt på tomgång efter en resa på ca 2mil och ca 25 min. Allt bra trodde jag :x felet återkom kort efter nästa kallstart.
Jag har även kunnat konstatera att lambda sonden "lever", slår kanske lite långsamt, kanske var annan sekund, men rör sig mellan 0,3 och 0,7 volt, känns okey som avläst parameter tycker jag.
Insugningstempen visar ett rimligt värde, MAP-sensorn (grenrörstryckgivaren) i samma enhet, har jag inte lyckats läsa ngt begripligt värde, kallas last signal tror jag.
Kamremsinställningen kontrollerad.
Vad gör jag nu :confused: :confused:
Kan man få sådana problem av fel grundtändläge (har justerat men ändå?)??
Det är ju i detta läget man brukar gå in på lagret och hämta grejer att prova....men när man inte har ett lager....
Kvalificerade tyckanden och gissningar mottages ytterst tacksamt :utrop
Bytte fördelare pga trasig hallgivare...det gick bra och bilen startade lätt och gick bra.
När den börjar få temp...alltså när den lämnar uppvärmningsfasen och går in i varmt läge (closed loop :utrop) och börjar reglera så börjar den gå ojämnt, svaja misstända...går skit helt enkelt.
Den går kanon på vägen, känns pigg och stark....bara tomgången varm :eek:
Läste felkoder och kollade parametrar...hittar inget uppenbart.
Kunde konstatera att motortempen inte hängde med (som parameter) fastnade på 85 grader och tog lång tid på sig dit.
Gjorde rent kring spjället (har ett sådant där halvelektriskt, motor som vrider spjället för tomgång, men vajer till pedalen) och avslutade med en "grundinställning" av spjället med Vagcom (VCDS), HJÄLPTE INTE !
Han som äger bilen har klagat på tilltagande startsvårigheter under en tid. Jag drog slutsatsen att tempgivaren gav felaktigt värde. När man drar av kontakten till tempgivaren så går den bra...antar att den går ner i "open loop" och därför funkar bättre, jag kan se hur insprutningstiden faktiskt minskar ngt.
Jag bytte tempgivare och den gick utmärkt på tomgång efter en resa på ca 2mil och ca 25 min. Allt bra trodde jag :x felet återkom kort efter nästa kallstart.
Jag har även kunnat konstatera att lambda sonden "lever", slår kanske lite långsamt, kanske var annan sekund, men rör sig mellan 0,3 och 0,7 volt, känns okey som avläst parameter tycker jag.
Insugningstempen visar ett rimligt värde, MAP-sensorn (grenrörstryckgivaren) i samma enhet, har jag inte lyckats läsa ngt begripligt värde, kallas last signal tror jag.
Kamremsinställningen kontrollerad.
Vad gör jag nu :confused: :confused:
Kan man få sådana problem av fel grundtändläge (har justerat men ändå?)??
Det är ju i detta läget man brukar gå in på lagret och hämta grejer att prova....men när man inte har ett lager....
Kvalificerade tyckanden och gissningar mottages ytterst tacksamt :utrop