hej alla i höstmörkret.
har en fundering gällande min volvo. när man står vid rödljus så kan den 2-3 gånger tappa vartalet, från 750 till c:a 400, för att direkt gå upp till 900. därefter ställer varvet sig åter på 750.kan det vara så att bränslefiltret är igensatt? alltså motorn luras att tro att den får för lite bränsle, varvid det pytsas i mer för att sedan bli rätt igen. sedan upprepas proceduren igen.
kan även känna av det mycket svagt när man åker med konstant fart,någon gång då och då.eller kan det vara något annat? ett stift som inte tänder ,eller vad?är det någon som har en ide skriv och berätta.:q
Ffraggelpelle2006-10-24 · #Om det "pytsas i mer bränsle" så påverkar det ju bränsleblandingen och skulle väl inte nödvändigtvis öka varvtalet?
Men jag skulle nog kolla tändkablar, fördelardosa osv. Och det är nog inte fel att byta bränslefilter osv heller.
@pebe 16781 wrote:hej alla i höstmörkret.
har en fundering gällande min volvo. när man står vid rödljus så kan den 2-3 gånger tappa vartalet, från 750 till c:a 400, för att direkt gå upp till 900. därefter ställer varvet sig åter på 750.kan det vara så att bränslefiltret är igensatt? alltså motorn luras att tro att den får för lite bränsle, varvid det pytsas i mer för att sedan bli rätt igen. sedan upprepas proceduren igen.
kan även känna av det mycket svagt när man åker med konstant fart,någon gång då och då.eller kan det vara något annat? ett stift som inte tänder ,eller vad?är det någon som har en ide skriv och berätta.:q
Detta är ett ganska vanligt fel på volvo.
börja med att tvätta avgasspjälet. blir detta igensatt så kan bilen
betesej som du beskriver o till och med stanna...
funkar inte det så kan det vara en hel del andra saker:
har du AC? isf kan det vara att den drar igg så att tomgången går ner
pga att "Tomgångsmotorn" kärvar o inte kan kompensera den tyngre belastningen...
ev kan det vara ett jord fel vid tändingen, kolla jordflätorna vid fördelaren...
Bblondismonka2006-11-02 · #hej.
har hittat felet. det var ett tändstift som var slut. gav bara gnista ibland.