Det kan vara ett sprucket topplock.
Någonstans finns det en oljekanal som läcker in till en vattenkanal. Det absolut vanligaste stället detta händer är i topplockspackningen. men det kan ju hända lite varstans i motorblocket tex om blocket spruckit (mycket ovanligt) eller om toppen spruckit(ovanligt) hade det varit en turbomotor hade det kunnat vara turbon som det läckte i för där pumpas olja och vatten runt.
Att det läcker mellan olje och vattenkanal i topplockspackningen påverkar inte motorns kompression.
Det läcker någonstans där som oljan är trycksatt annars skulle vattnet hamna i oljan istället detta gör att jag skulle kunna sätta en ganska stor peng på topplockspackningen. Den packningen är inte jättesvår att byta på en saab faktiskt även om det låter jobbigt.
Pckningsatsen kostar ca 600 kr och sedan bör du hitta en finmekanisk verkstad som kan plana toppen åt dig innan du återmonterar det bör kosta ca 400 så du bör komma undan med en tusing om du gör jobbet själv. När du fått loss toppen ser du om packningen eller toppen är sprucken
Någonstans finns det en oljekanal som läcker in till en vattenkanal. Det absolut vanligaste stället detta händer är i topplockspackningen. men det kan ju hända lite varstans i motorblocket tex om blocket spruckit (mycket ovanligt) eller om toppen spruckit(ovanligt) hade det varit en turbomotor hade det kunnat vara turbon som det läckte i för där pumpas olja och vatten runt.
Att det läcker mellan olje och vattenkanal i topplockspackningen påverkar inte motorns kompression.
Det läcker någonstans där som oljan är trycksatt annars skulle vattnet hamna i oljan istället detta gör att jag skulle kunna sätta en ganska stor peng på topplockspackningen. Den packningen är inte jättesvår att byta på en saab faktiskt även om det låter jobbigt.
Pckningsatsen kostar ca 600 kr och sedan bör du hitta en finmekanisk verkstad som kan plana toppen åt dig innan du återmonterar det bör kosta ca 400 så du bör komma undan med en tusing om du gör jobbet själv. När du fått loss toppen ser du om packningen eller toppen är sprucken