Olja?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3071
    MoPar 66
    Deltagare

    Har lite funderingar om oljor
    Vad är det för skillnad på dessa mineral, delsyntet , helsyntet kan man blanda dessa hur som helst? Om man har sk vanlig olja i en motor och häller i helsyntet vad händer då ? eller tvärtom? Jag har hört att om man kör på vanlig mineralolja och häller i helsyntet så kan motorn skära pga oljefiltret sätts igen stämmer det?

    #25236

    I regel ska det gå att hälla i helsyntet i en motor som gått på mineralolja innan, men det kan innebära att det släpper mycket avlagringar såsom sot o annat gegg som kan sätta igen filtret, men även & ännu värre oljekanaler etc..

    Det kan vara en fara med det..

    De flesta oljorna på marknaden i dag blandar sig med varandra & är man osäker eller om säljaren inte kan svara på hur det ligger till så ska man naturligtvis strunta i att exprimentera då det i de flesta fall i Svenssonbilen inte spelar den minsta roll vad man häller i för sörja 😉

    Jag är av den åsikten att man köper i första hand en Amerikansk “märkesolja” såsom Castrol, Sunoco, Mobil1, Unocal, Pennzoil, etc istället för den blask som lokala macken säljer för peanuts..

    Kom även ihåg att på Biltema köper man trädgårdsmöbler & inte bildelar/tillbehör 😉

    Sen ska man tänka till lite vad man har för motor innan man luras att hälla i helsyntet.

    Har man en 4cylindrig GTI-bil ex.. Alltså en liten slagvolym med mycket hästar på höga varv = HELSYNTET!

    Har man en V8 med mycket hästar på låga varv = MINERAL!

    Allt där emellan = DELSYNTET!

    Det där är en mycket bra tumregel som man kan gå efter & gäller det MC-motorer så är en varvvillig rad-4:a = HELSYNTET & en lågvarvade v-twin = MINERAL eller i vissa fall DELSYNTET.

    Alla som tror sig veta hur det där med olja funkar (Jag tex) har olika syn på det hela, men den där enkla tumregeln ska enligt Sunocos experter i Sverige vara bra att gå efter, men man ska givetvis gå efter den rekommendation tillverkaren satt upp om det finns.

    Det allra viktigaste är nog att man har rätt viskositet i första hand!

    #25240
    MoPar 66
    Deltagare

    Tackar och bockar för det svaret 🙂

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?