Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

olje läkage

Startad av Patte · 2009-04-07 · 5 svar

PatteTrådstart
Hej har en 95ans vw transporter 2,4 D , hadde tängt byta bakre tätningen på utgående axel i växellådan ( manuell ) . läker som en soll, funderade på om man kan byta den på plats genom att bara ta bort drivaxelen. eller måste hela lådan demonteras ? . är det dubbla tätningar en inre och yttre tätnig. hur gör man lättast.
aw73
du borde kunna byta dessa utan att ta bort lådan
lossa på drivaxel från lådan och ta bord medbringaren sedan packboxen
kanske Peter H eller Anders P kan beskriva närmare
duotones
Ok väntar med spänning på svar, ser ut som det ska gå att göra så. hoppas bara att det går att lätt få isär klumpen på axeln och demontera lös packboxen.
slirfeldt
Är det vid någon av växellådans utgående axlar det läcker så är dessa packboxar i regel lätt utbytbara efter det att den drivaxeln och så nämda medbringare först är demonterad, som inte brukar ställa till det allt för mycket där sedan den defekta packboxen mejslas ut lite försiktigt.
duotones
@Peter H 42856 wrote:
Är det vid någon av växellådans utgående axlar det läcker så är dessa packboxar i regel lätt utbytbara efter det att den drivaxeln och så nämda medbringare först är demonterad, som inte brukar ställa till det allt för mycket där sedan den defekta packboxen mejslas ut lite försiktigt.



tackar för svaren har konstaterat att den ska inte vaa allt för bökig att byta bara man får isär och bort medbringaren som kan sitta liite illa och man kan ej draa ut den med avdragare heller för medbringaren är ju ej genomgående nåå nåå bara att börja riva :upp
slirfeldt
Minns inte riktigt hur det var på dessa, men det brukar gå på ett eller annat sätt att lirka bort medbringaren och det brukar även visa sig nän man väl börjat demontera drivaxeln osv. Så lycka till! :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil