Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Oljebekymmer

Startad av Lina · 2007-04-12 · 14 svar

LinaTrådstart
Jag var igår på verkstaden för att min bil läcker olja. Där konstaterade de att oljetråget var rostigt och behöver bytas, ventilkåpspackningen behöver bytas och dessutom läcker det från packboxen (?) i växellådan (något med nån drivaxel). Fick en prisuppgift för allt detta plus en oljesnabb på 6200 kr.

Jag har ju egentligen ingen koll på bilar mer än hur man kör dem;) än mindre vad som är rimliga reparationskostnader. Så vad säger ni kunniga, är det ett ok pris?

Frågade även om det var säkert att köra dryga 15 mil under helgen med bilen och det ville han inte direkt svara på/rekommendera med förklaringen att skulle något hända skulle jag bli sur på honom. Så nu funderar jag på om man kanske skulle ta en hyrbil istället...

Kanske ska säga att det gäller en Hyundai Accent -00.
Maja
@Lina 21420 wrote:
Jag var igår på verkstaden för att min bil läcker olja. Där konstaterade de att oljetråget var rostigt och behöver bytas, ventilkåpspackningen behöver bytas och dessutom läcker det från packboxen (?) i växellådan (något med nån drivaxel). Fick en prisuppgift för allt detta plus en oljesnabb på 6200 kr.

Jag har ju egentligen ingen koll på bilar mer än hur man kör dem;) än mindre vad som är rimliga reparationskostnader. Så vad säger ni kunniga, är det ett ok pris?

Frågade även om det var säkert att köra dryga 15 mil under helgen med bilen och det ville han inte direkt svara på/rekommendera med förklaringen att skulle något hända skulle jag bli sur på honom. Så nu funderar jag på om man kanske skulle ta en hyrbil istället...

Kanske ska säga att det gäller en Hyundai Accent -00.


För mig, som bor på åland så låter det dyrt.. :S
Förut så hade jag problem med startmotorn, körde den på verkstad. JAg sa åt dom på verkstan att byta startmotor, olja i motorn, oljefilter, växellådsolja, ett hjullager byttes. Start motorn så hittade han begagnad.
Allting kostade 300€ för mig, dvs 3000kr. och då kostade startmotorn 150€/1500kr.
Så det som du hamnar ut på låter dyrt :S

Är det en riktig märkesverkstad du har åkt till eller?
Far runt till lite olika verkstäder, så räknar du upp vad som behöver göras o frågar vad dom gör de för, o så sen tar du den billigaste.. eller kanske inte den aldra billigaste(endel verkstäder är kassa p.g.a priset, min åsikt bara) men någon som du tycker e värd som pengarna för de priset dom ger...

//Micke
slirfeldt
Ja som sagt, det låter lite väl i överkant med priset för detta jobb, men ring runt och då gärna till dom lite mindre verkstäderna, för detta jobb är inte värst omfattande förutom möjligtvis packboxen där en drivaxlel måste bort.

Men säg max 2-3 timmars jobb totalt sett, det är vad det troligt skulle tagit för mig,,, vad det gäller oljeläckan på tråget är det helt beroende på hur mycket det läcker, men är det inte mer än en droppe då och då, samt att du kontrollerar oljenivån lite oftare så bör det inte var några som helst problem.

Men i annat fall annars bör du kanske överlåta att ta en hyrbil,,,
snovit
Tack för era svar.

Jag lyckades låna en bil från ett par bekanta, ville/vågade inte chansa på min egna.

I måndags lämnade jag in den till verkstaden som gett mig 6200 som prisuppgift. De fixade till den över dagen och jag betalade i stuländan 5400. Nästa sak jag kommer behöva lägga pengar på är enligt dem hjullagret på ena framhjulet. Detta var iofs inget akut, men det kommer ju tids nog... Fast nu har jag mer tid på mig att kolla upp vad andra verkstäder tar för det jobbet. Här skulle jag få betala ca 1800.
slirfeldt
Ja det var nog ett förnuftigt råd att låna en fullt fungerande bil,, ja det blev ju ett något bättre pris för det jobbet, jo kolla du upp olika prisförslag för lagerbytet och 1800:- låter rätt normalt om det är det totala priset.
Och bör omfatta drygt 1 timme i arbete.
snovit
@Peter H 21514 wrote:
Ja det var nog ett förnuftigt råd att låna en fullt fungerande bil,, ja det blev ju ett något bättre pris för det jobbet, jo kolla du upp olika prisförslag för lagerbytet och 1800:- låter rätt normalt om det är det totala priset.
Och bör omfatta drygt 1 timme i arbete.


Ja, 1800 var det totala priset. Visserligen med 10% rabatt eftersom jag lagt så mycket pengar hos dem den senaste tiden (det har varit lite bromsar och annat jox innan oljan). Snart dags för en ny bil.
slirfeldt
Jo man kan i bland få lite "tyck synd om en" rabatt som stamkunder,, och tenderar räkningarna bli väl höga för en bil kanske man som du är inne på att pröva lyckan med annan bil,,, :-)
thoola
Vill inte låta gnällig, men hur f..n kan oljetråget rosta sönder på 7 år? Ingen bil jag har haft (europeiska) har ens haft tendenser åt det hållet! Det bästa vore om ingen köpte nån "Hondaij" eller liknande kvalitetsfabrikat!:ner
slirfeldt
Jo jag funderade med till om just detta, men har faktiskt sett snudd på genomrostade oljetråg på bilar som varit runt 8-10 år och kanske inte förvånande har alla varit japaner,,,
Excelcior
Jag har åxå precis vart på verkstan me min bil, hyundai accent -96.. oljetråget sönderrostat.. än så länge bara en lite droppe då och då.. nån som vet var man kan få tag i beg oljetråg?
Weird_G
Det här ger mig en otrevlig känlsla över att hyndai inte har kommit så långt när det gäller kvaliten .
fast om man utgår från det sketna hopplock som en 91 as elantra är så har dom iof en bra bit att vandra . den bilen ger mig fortfarande rysningar efter dom fem år som har gått sen jag mer eller mindre gav bort den .
BrageDares
Måste bara nämna Mazdas geniala EELS som skyddar motorn mot rost och oxid.

EELS (External Engine Lubrication System) fungerar så att ventilkåpspackningen är konstruerad så (naturligtvis medvetet) att den omgående börjar läcka lite lagom. Således är motorn ständigt inbäddad i ett skyddande lager "gucka".

Mycket effektivt om än inte så snyggt.

Mvh.
Don_JuAnte
Inte bara japaner som oljetrågen rostar på.-
Köpte för ett tag sedan en 945:a ... m-97.....oljetråget rostangripet som fan....lämnade in för lagning med kemisk metall (som en nödlösning)......Byte av oljetråg går säkert på minst 5 - 6 tusen då man måste hissa upp motorn.-
Har haft en massa Volvo, men verkar som att kvalitén blivit allt sämre :-(
AJ80
EELS hahahaa,ja nog har man haft några rishögar med det"systemet",men det funkar inte så bra och osar utav bara helvete. hähä
Weird_G
@Gubben 40461 wrote:
Inte bara japaner som oljetrågen rostar på.-
Köpte för ett tag sedan en 945:a ... m-97.....oljetråget rostangripet som fan....lämnade in för lagning med kemisk metall (som en nödlösning)......Byte av oljetråg går säkert på minst 5 - 6 tusen då man måste hissa upp motorn.-
Har haft en massa Volvo, men verkar som att kvalitén blivit allt sämre :-(



Men , där borde det ju gå att pressa priset rätt mycket ? lyfta motarn på 945 är väll inte direkt värdens största jobb ?:utrop:q

Fler trådar i Hjälpforumet Bil