Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Oljeförbrukning

Startad av Eskil Karlstrom · 2006-03-25 · 4 svar

Eskil KarlstromTrådstart
Har en Opel Omega 3.0 som drar mycket olja ca 1 l/ 100 mil. Är det Vanligt?
savanna
Jaaaa oplar läcker och drar alltid olja - känt faktum
elfixaren
1L/100 mil är precis gränsfall. Blir dyrt i längden..:r
slirfeldt
Låter väl mycket även för en Opel,, men visst även VW säger inget nämnvärt om en förbrukning på 1L/100 mil, prövat med en något tjockare olja? Själv vet jag grannen med en Omega 2,6a med 32 000 mil på mätaren drar max en liter mellan servicarna på 1500 mil, som förövrigt problemfritt rullar på 100% E85.

I den används positivt 10w-30 olja, billig med är den,,, testa gärna det.
elfixaren
Gör ett test med en 20W50 olja. Brukar gå att hitta på välsorterade biltillbehörsställen. Funkar förstås sämre på vintern. Obligatorisk motorvärmare.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil