Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

oljelampa lyser

Startad av henrik · 2003-11-23 · 6 svar

henrikTrådstart
hej, har en ford sierra 2,9...
Jag har ett litet problem. När jag har kört bilen en stund och när den är varm så börjar oljelampan lysa. Den lyser bara vid tomgången, och när jag gasar lite lätt så slocknar den.. Olja finns det i motorn det har jag kollat... nån som haft detta problem, som kanske kan hjälpa mig med tips...
Henka
oljepumpen kanske börjar bli dålig?
Anders
Slitna lager, låter den illa vid belastning. Eller kanske slutar låta illa vid belastning. Knackar och så ?
CarMan
Börja med ett olje byta & häll i den olja som motorn ska ha, behver inte vara den dyraset.
kenan
Övertrycksventilen på pumpen kan ha fastnat i öppet läge.Häll i någon form oljetillsats i motorn för att försöka rengöra oljekanalerna invändigt.Därefter byt till olja med högre vikositet.
Bozzle
Åk iväg & köp en billig oljetrycks mätare. Skruva ur oljetrycks kontakten och montera mätaren. Starta motorn & avläs vad du fick för värde.`se till att du får ur luften ur mätaren annars kan du få lite missvisning´.
Superdude
Börja med ett oljebyte,blir det inte bra så byt oljepump.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil