Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Oljelampan lyser

Startad av wegor · 2008-10-02 · 6 svar

wegorTrådstart
Har en Audi 100 2.0 E 16.000 mil i perfekt skick.
För en tid sedan lyste oljelampan och har sedan fortsatt lysa.
Bytt två givare (original), pump, olja, filter, men inget tycks hjälpa. När man drar ur 1.8 bar-kontakten slocknar lampan. Inget händer om man drar ur 0.3 bar-kontakten. Inga missljud i motorn hörs. Den går tyst som vanligt. Trycket har kollats på verkstaden, mekanikerna sliter sig i håret. Elledingarna är perfekta. Ingen temperaturstegring i motorn, ingen summerton.
Håller på att bli tokig.
lenaola
helt klart är det så att 1,8 bars kontakten indikerar att trycket är lågt (lägre än 1,8 bar) innanför den. Detta kan som jag ser det endast bero på två saker:
1. kontakten är sönder
2. trycker är lågt (lägre än 1,8 bar)
Eftersom du satt på en ny kontakt antar jag att du utesluter 1, bara för att den nya är original tycker jag inte att du kan utesluta 1 helt ännu tyvärr.

När det kommer till punkt 2 finns det mängder av saker detta kan bero på några osaker som jag kan komma på beskrivna nedan:
a) Skit innanför/på givaren gör att trycket inte når fram
b) skit längre in i kanalen innaför givaren som gör att trycket går en annan väg och därför blir förlågt vid givaren
c) oljepumpen levererar för lågt tryck (fattar det som att verkstadens tester uteslutit detta)
d) oljefiltret igensatt,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"
e) oljans viskositet felaktig ,,,,,,,,,,,,,,,,
"
f) mottryck uppståt ngnstans i den aktuella kanalen som gör att det inte kommer fram tryck till givaren

Några eventuella försök till vad du kan göra
a) & b) prova att dra runt motorn LITE utan att givaren sitter i i bästa fall flödar oljan ut och tar med sig skiten.
c) renovera oljepumpen (nya packningar)
d) & e) Byt olja å filter
f) kontrollera vevhusventilationer mm så allt sådan är i bra skicka och inte igensatt.
polco
Vad är det uppmätta oljetrycket och har trycket mätits vid uttaget till den felande givaren?
Har någon skiftat placeringarna på givarna?
Longshot:Testa med ett begagnat mätarhus om inget annat funkar då det låter som det mesta andra redan är provat.
sigge21
@oollaa 36704 wrote:
helt klart är det så att 1,8 bars kontakten indikerar att trycket är lågt (lägre än 1,8 bar) innanför den. Detta kan som jag ser det endast bero på två saker:
1. kontakten är sönder
2. trycker är lågt (lägre än 1,8 bar)
Eftersom du satt på en ny kontakt antar jag att du utesluter 1, bara för att den nya är original tycker jag inte att du kan utesluta 1 helt ännu tyvärr.

När det kommer till punkt 2 finns det mängder av saker detta kan bero på några osaker som jag kan komma på beskrivna nedan:
a) Skit innanför/på givaren gör att trycket inte når fram
b) skit längre in i kanalen innaför givaren som gör att trycket går en annan väg och därför blir förlågt vid givaren
c) oljepumpen levererar för lågt tryck (fattar det som att verkstadens tester uteslutit detta)
d) oljefiltret igensatt,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"
e) oljans viskositet felaktig ,,,,,,,,,,,,,,,,
"
f) mottryck uppståt ngnstans i den aktuella kanalen som gör att det inte kommer fram tryck till givaren

Några eventuella försök till vad du kan göra
a) & b) prova att dra runt motorn LITE utan att givaren sitter i i bästa fall flödar oljan ut och tar med sig skiten.
c) renovera oljepumpen (nya packningar)
d) & e) Byt olja å filter
f) kontrollera vevhusventilationer mm så allt sådan är i bra skicka och inte igensatt.


Som wegor skrev så har han ju bytt både pumpen, oljan och filtret redan!!!
(du kanske missade den biten...?)
Natty
Har samma problem på min, o Har rätt oljetryck. Förlslag ligger på att rengöra givar huset... men orkar inte...:) bara gjordat min, så lampan slocknade.
Marnar
Tack för alla kommentarer. Lampan blinkar fortfarande under färd.
Man vet aldrig när. Ska försöka montera in oljetrycksmätare för att hålla koll på trycket.
Båda givarna har normalt tryck f n. Ska en AUDI fungera så här. Detta är min fjärde AUDI men jag har aldrig tidigare varit med om en sådan krånglande oljetryckslampa.
I de äldre bilarna fanns bara en oljetrycksmätare.
Har ett nytt FRAMfilter fn. Måste man ha originalfilter? Kan det bero på filtret? Allt annat är kollat. T o m pumpen är bytt som jag nämnt om tidigare.
lenaola
såsom jag skrev i min kommentar men som så fyndigt avfärdades av Spacescar så tycker inte jag att man helt å hållet kan utesluta filtret bara för att det är nytt vare sig det är original ellr annat

LYSSNA NU SPACECAR: Det har hänt att saker som tillverkats inte uppfyller det som de ska. Ibland förekommer det produktionsfel.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil