Första tanken från min sida är att ABS systemet går in och försöker hålla hjulet roterande. Tror att det är låst pga att givaren som läser av hjulets rotation tror att det står still. Då upplevs det som ett skorr i pedalen. Prova att mäta upp givarna med ett instrument. Brukar vara en kontakt innanför innerskärmen där du kan mäta med instrument. Givarna fungerar som en generator och ska generera någon volt när man roterar hjulet.// Erik
Jag har en Subaru Legacy -95 Automat 4WD.
När jag bromsar till stillastående så hörs ett metalliskt skrapande och/eller tjutande ljud strax innan och tills bilen stannar. Motståndet i bromspedalen varierar också samtidigt som jag hör det skrapande oljudet. Jag har känslan av att oljudet kommer från framvagnen, men det är jag inte hundra på. Om bilen stått några timmar så hörs inget i början, men efter lite körande så hörs det vid varje inbromsning till stillastående.
Jag trodde bestämt att det var bromsklossarna fram som var slut men idag byttes de på verkstad och ojludet kvarstår. Bromsklossarna bak ser ok ut.
Jag provade lite olika inbromsningsvarianter och kom fram till att oljudet är mindre benäget att komma fram då jag bromsar med neutralen i.
Är det min automatväxellåda som spökar? Eller kan det vara något annat med bromsarna? ABS-problem?
Tacksam för svar!
När jag bromsar till stillastående så hörs ett metalliskt skrapande och/eller tjutande ljud strax innan och tills bilen stannar. Motståndet i bromspedalen varierar också samtidigt som jag hör det skrapande oljudet. Jag har känslan av att oljudet kommer från framvagnen, men det är jag inte hundra på. Om bilen stått några timmar så hörs inget i början, men efter lite körande så hörs det vid varje inbromsning till stillastående.
Jag trodde bestämt att det var bromsklossarna fram som var slut men idag byttes de på verkstad och ojludet kvarstår. Bromsklossarna bak ser ok ut.
Jag provade lite olika inbromsningsvarianter och kom fram till att oljudet är mindre benäget att komma fram då jag bromsar med neutralen i.
Är det min automatväxellåda som spökar? Eller kan det vara något annat med bromsarna? ABS-problem?
Tacksam för svar!