Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Opel Astra - 05 med elproblem

Startad av Reaver · 2011-09-11 · 4 svar

ReaverTrådstart
Hej alla ! skulle behöva lite råd vad gäller våran opel.
Den funkar hur bra som helst utom när vintern kommer och det börjar bli kallt ute.
När jag startar bilen och motorn är kall så går motorn ibland ner i varv och ljusen slocknar för att sedan komma tillbaka igen.
Motorn har "dött" någon enstaka gång. Om defrostern är på så stängs de också av när detta händer och den kommer inte på igen.
Har haft inne den på verkstad och de har kopplat upp den mot datorn men hittar inget fel där.
Vad kan det vara???

Kan det ha något att göra med att bilen var inlämnad för byte av bakruta för ett tag sedan (sitter ju lite kablar till den) eller skulle det kunna vara glappet vi
har i kablaget till bakdörren som gör att innerbelysningen bara funkar ibland.

Tacksam för svar vill inte ha en sådan tråkig vinter igen

/Jenny
Puman
Hej och välkommen till Motorforum.
ja det låter onekligen som att det är nåt tjall på bakrutetjofläjset..

Du kan kolla lite själv, kolla så att flatstiften som ska sitta för att ge bakrutan ström, kolla så dessa inte går emot karossen.

Kolla även jordpunkterna .... Felet kan även bero på att det har krypit in fukt på "fel ställe".... Vilket då leder krypströmmar.

En tredje grej som jag kan tänka mig, det är kolbryggan i generatorn, "Sitter väl även ett laddningsrelä på den"? Det kan ju vara slitet då det ju låter som att när du har mycket effektuttag (Generatorn måste jobba mera) så dippar den...

Generatorn kollas också lättast med instrument, eller demontera den och be en bilelektriker sätta den i en testarbetsbänk...
ittyshulze3429
Tack för alla tips, jag skall kolla lite närmre :-)
lenaola
kan vara jordflätan mellan motor och kaross/batteri men de borde vara startproblem då me att startmotorn inte går som den ska så det borde inte vara jordflätan... eller har du sådana problem?
Anders
Detta händer när det är minusgrader ute?

Var någonstans kan man tänka sig att det sitter någon kontakt, eller vad det kan vara, som får mindre kontakt alternativt ändrar utförande som påverkar tomgången?
Om det funkar bra när motorn är varm och bara händer när det är vinter ute så kan man misstänka att det borde vara så pass nära motorn så att det påverkas av motorvärmen?


* En vakumslang som när den krympt lite av vinterkylanoch då har ett litet läckage?
- Men hur skulle detta påverka belysningen.

* Generatorn, kan den om den är dålig kontakt eller eventuellt lödning kan om den inte fungerar direkt vid start ge likande symptom?
- Om den går på enbart på batteriet de första minutrarna kanske ger för dålig strömstyrka för att motorn skall gå jämnt, men då borde det vara svagare och starkare belysning?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil