KkraljTrådstart2009-03-29hej alla glada, tack för att ni finns.
jag har stött på ett problem med min bil. en opel astra 1.6 16v
bilen är på en verkstad och har genomgått motorrenovering, toppen,
mekaniker som fixade bilen glömde slipa en ventil så kompretionen var dålig på 1 cilynder, bilen gick dåligt på låga varv. jag var ute och testkörde bilen ganska hårt i förhoppning att det skulle hjälpa men icke.tillbaks i verkstaden och bilen startarde inte mer, mekaniker renoverade toppen igen, kompretionen ligger på 13 på alla cilyndrar när man vrider på nyckel men bilen startar inte. tänder på 2 cilyndrar och tänder fel.bytte tändspole (tror det heter så,en grej vars kablar går in till tändstift) men startar ej.
undrar om jag kan ha pajat databoxen när jag testkörde bilen första ggr. elle nån annan kunnig som skulle kunna ge mig råd så jag kan vidarebefodra till "mekanikern" om man ska kalla han det .....
Tack på förhand
Ja detta var ingen lätt nöt att knäcka,, och kan sedan inte denna "mekaniker" felsöka bättre gör sken inte bättre,, men bilen, gick den bra innan den behövdes repareras?
Om så är fallet har det ju klart något samband med denna "renovering" som inte gott helt riktigt till, men visst det man vidar kan kontrollera är att kylarsystemet är tätt annars bör en styrbox inte fara illa av detta.
Vidare att checka upp är på tändsidan att gnista finns vid alla tändstift, som med bör vara frächa osv.
Hhassezalskling2009-03-30 · #Hej Peter
tack för att du svarade på min fråga...
det finns gnista på 2 cilyndrar, och inte på de andra två.
bilen gick bra innan, ska påpeka att bilen lämnades in på 13.000 mils service i november 2008 hos samma verkstad, kammrems byte skulle göras, kammremsats köptes på biltema (tyvärr) och mekaniker monterade kammremmen och efter 10 dagar gled kammremmen av så det blev stora problem för mig. vattenpump från biltema hade annan delning på kuggarna än orginal vilken mekanikern såg men monterade ändå.....
du nämnden nått ang kylsystem, jag fattar inte riktigt, så kan du förklara lite bättre så att jag kan vidare befodra till min topp mekaniker :=o had jag varit tacksam , även om du har några andra ideer...
mvh
Undrar för det första vad det är för mekaniker som först upptäcker att dess delning inte stämmer men ändå monterar densamma, ställer iaf jag mig lite frågande till i övrigt är dom egna erfarenheter att även Biltemas kamremmar är helt okey att använda, om inget annat skulle dom ju knappast kunnat sålt tusentals av dessa utan massa problem,,,
Det jag menade kontroll av kylsystem var att tex tryckprova det och om detta torde varenda iaf bilmek ha erfarenhet av,, nu var ju tändspolen bytt annars hade den varit nära att nämna då den bara ger ström till två av tändstiften.
Annars då det är en 96:a är jag osäker om den har OBD2 diagnostikuttag, i så fall bör den sitta under ett fack/lock framför handbromsen, men detta kom mer som standard till 97 årsmodell.
Hhassezalskling2009-04-04 · #Hej igen nu har jag fixat felet med starten. det var styrboxen som har
som har gått sönder. bytte en från skroten, kodade om nycklar så det vart klart.
Men har fått en annan problem:
Bilen gick inte riktigt bra tappade kraften, åkte in och besiktade bilen, avgasvärdena klara sig på gränsen.
när jag kom hem köpte jag nya tändstyft. 2 av de som satt på bilen var Oljiga svarta 2 andra vita torra, bytte mot nya och bilen går jätte bra nu. startar mycket lätt,snabbt.
dock har jag upptäckt att när jag gasar så kommer det mycke rök bak, somm ett moln, vitaktigt rök, när bilen är varm och går på tomgång så ryker den inte.
är det nån som har nån ide vad det kan vara?
tackar till alla som bidragit till hjälp.
Kul att det löste sig med starten,,, när du säger oljiga stift, var dom oljiga utanpå så att säga på porslinssidan eller var det kring elektrodena? På dessa är det mycket vanligt då ventilkåpspackningen har en tendens att torka och olja rinner ner i tändstiftshålen och ger sedan överslag med dålig motorgång osv.
Men är det oljigt på elektrodsidan är det lite värre och kan tyda på endera otäta ventilstyrningar eller otäta kolvringar, men ett kompressionstest kan avslöja detta och även anledning till vitaktig rök och där, försvinner inget kylvatten?
Normalt är annars med viss vit rök vid rena kallstarter men som så mer elelr mindre upphöra då motorn blivit varm.
Hhassezalskling2009-04-04 · #hej Peter,
Jag måste tacka dig för snabba svar! TACK!
tändstift var oljiga och svarta vid elektroder ,inte porslinet.
vattnet tror jag försvinner inte, jag körde idag med bilen och gasar jag hårt
blir det världens måln bakom. pratade med killen som renoverade bilen och han sa att jag måste byta oljan i bilen pga oljan han haft i är ingen bra, enligt han så när man lyfter av toppen blir det alltid vatten i oljan så först ska man hälla i dålig-billeg olja köra 5-6 mil och sen byta till bättre olja. Kan det vara sant? tittade på oljan och såg att den var dålig faktiskt, svart som fan och tunn kändes det vara(har varmt kört bilen när jag tittade)
ska kolla om kompressions test till veckan, men bilen går riktigt bra,pigg och startar lätt, om kompression skulle vara högre än normalt vad betyder det? när bilen inte startade mätte han komp och det var ca 13 för mig att han sa men det ska vara 9 enligt papprena. kan min styrbox byte ha att göra med röken?
tacksam för svar
Jo det stämmer att vid tex topplocksdemonteringar brukar det alltid komma kylvatten som olja till respektive system och det är en regel utan undantag att efter sådana jobb alltid byta dessa och efter nämnda 5-6 mil kanske är väl seriöst (men inte fel,,).
Och det skulle med kunna förklara dessa fenomen om oljan är i sådant skick och säkert även utspädd, så se till att få den bytt omgående och se även efter hur kylvattnet ser ut, ser det grumligt och smutsigt ut så byt även den.
Ja kolla även för säkerhets skull även nämda kompression, vilket säger en hel del om hur motorn mår och med tanle på att motorn i övrig känns pigg gissar jag på att kompet iaf är inom godkända värden.
Lite förvånande med det högre kompet bara som borde ligga konstant på det maximala möjliga och ju högre rent generellt dessto bättre så att säga, till viss del kan det bero på byte av styrbox men detta brukar gå över efter ett antal tiotalet milen.