Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Opel astra -98

Startad av Kivikaren · 2010-06-27 · 11 svar

KivikarenTrådstart
Har en opel astra -98 aut. som går på 3 cyl. vid tomgång men går bra vid högre fart och varvtal. Har bytt spridare, tändstift, kollat luftfilter försökt kollat eventuella läckage. Blir ingen skillnad om man rycker tändkabeln på tomgång men drar man de andra 3 tändkablarna så nästan stannar den nästan. Vad göra har nån något vettigt tips.
Kivikaren
boheme
@Kivikaren 59444 wrote:
Har en opel astra -98 aut. som går på 3 cyl. vid tomgång men går bra vid högre fart och varvtal. Har bytt spridare, tändstift, kollat luftfilter försökt kollat eventuella läckage. Blir ingen skillnad om man rycker tändkabeln på tomgång men drar man de andra 3 tändkablarna så nästan stannar den nästan. Vad göra har nån något vettigt tips.
Kivikaren



Byt tändkabel mellan den dåliga cylindern och en fungerande cylinder, alltså flytta bägge ändarna av kablarna för att kolla om det möjligen är så att du har en dålig tändkabel. Har du förresten bytt fördelarlock och rotor eller har varje cylinder en separat tändspole?
Har du haft överhettning av motorn innan detta började visa sig?

Mvh Janne
Lonius
Hej
det verkar vettigt men jag har kollat att det "knittrar" ur kabeln då jag håller den mot godset. Gör det nån skillnad om det är en insprutningsmotor. Motorn tror jag aldrig var överhettad, men elfläkten slår till då det närmar sig 100 grader.
mvh Tommie
ps detta med all elektronik gör en amatör lite crazy
boheme
@Kivikaren 59446 wrote:
Hej
det verkar vettigt men jag har kollat att det "knittrar" ur kabeln då jag håller den mot godset. Gör det nån skillnad om det är en insprutningsmotor. Motorn tror jag aldrig var överhettad, men elfläkten slår till då det närmar sig 100 grader.
mvh Tommie
ps detta med all elektronik gör en amatör lite crazy


Frågan är om ginistan är bra eller inte, den skall vara blåvit. Jag har förutsatt att du har en insprutningsmotor.
Du skriver att den slår till närmare 100 grader m.a.o. nära eller på det röda?
Om det stämmer så har du nog en tveksam tempsensor, den brukar sitta i någon av kylargavlarna. Behöver du ofta fylla vatten i kylaren?

Mvh Janne
Lonius
Hej igen
Det är i allafall bra nära det röda och vi fyller på vatten ibland så nog försvinner det lite.
Men bilen känns ju kraftfull när man kör.
mvh Tommie
boheme
@Kivikaren 59450 wrote:
Hej igen
Det är i allafall bra nära det röda och vi fyller på vatten ibland så nog försvinner det lite.
Men bilen känns ju kraftfull när man kör.
mvh Tommie



Jag rekommenderar att du byter tempsensorn för fläkten. Det finns en risk att du fått en läcka i topplockspackningen,ett symptom på detta är att den inte
startar på alla cylindrar men att den/de cylindrarna hoppar igång efter ett tag.

Kommer det vit rök ur avgasröret? Är oljan gråaktig? Är det skum på ytan i expansionkärlet. När motorn är igång, bubblar det i expansionskärlet?

Gå efter det jag skrivit så får vi se vad som händer.

Mvh Janne
Lonius
Hej igen
Först vill jag tacka för ditt engagemang.
Jag skall byta tempsensorn och kolla det du sagt men har ingen möjlighet att göra detta förrän i mitten på nästa vecka.
Men jag återkommer om jag får.
Så du tror inte att det är nåt med typ lambdasond, egr ventil eller nån annan slags elektron mojäng.
mvh Tommie
boheme
@Kivikaren 59455 wrote:
Hej igen
Först vill jag tacka för ditt engagemang.
Jag skall byta tempsensorn och kolla det du sagt men har ingen möjlighet att göra detta förrän i mitten på nästa vecka.
Men jag återkommer om jag får.
Så du tror inte att det är nåt med typ lambdasond, egr ventil eller nån annan slags elektron mojäng.
mvh Tommie


Lambdan förefaller inte troligt med den här felbilden. Men vi får gå vidare när du har fixat det som är för handen.

Mvh Janne
Lonius
Tack igen Janne, återkommer då jag checkat det du föreslagit
mvh Tommie
slirfeldt
Man brukar även kunna se rätt tydligt på om något tändstift har annan färg om den gått ett tag en mindre bra fungerande cylinder och en troligt dålig tändkabel är funnen, men rekommendationen är där att i så fall byta samtliga så är detta uteslutet som orsak.

Dessa 100 grader du nämner är det vid avläsning av temperaturmätaren, eller är det kontrollerad kylvattentemperatur i motorns expansionskärl? Om det är "bara" temperatur nålen som ligger så pass högt och samtidigt som kylare är helvarm såväl som att kylfläkten startat minst en gång, så bör som sagt tempmätarens givare bytas.

Och som med redan sagt så ligger det med dessa symtom mindre troligt vara tex lambdasond relaterat,, men kolla upp nämda åtgärder och se vad det ger. :-)
Nitrogen
Jag var med om exakt samma sak på en bil. Tuffade och gick inte på alla på tomgång, men när man gasade lite så gick den rent. Tog kompprov och det var kass. Visade sig att det var en ventil som var lite bränd. Högre trycket som uppstår vid gaspådrag måste ha tryckt till ventilen i sätet så att den blev tät. Ta ett kompprov du. En billig mätare hittar du på biltema för nån hundring.
slirfeldt
Jo det är med en möjlighet och som jag med råkat ut för på ett antal bilar under min karriär som bilmek,, och ett sådant komptest ger sedan rätt bra diagnos för motorn hälsa och där duger som sagt en prisbillig kompressionsmätare.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil