SswedeTrådstart2010-03-14Har en Opel Corsa-94 1,4i som inte startar ibland. Den går hur bra som helst, sen kan man stänga av den en timme, två eller nåt. När jag ska starta så vägrar den gå igång. Det konstiga är att det räcker att vänta ca 1 min. sen startar den perfekt. Kan även stanna och göra likadant på tomgång, dvs den bara dör och går inte att starta. Har inte kollat jättemycket vad det kan vara än, alla kablar och kontakter är ok. Är det någon som vet vad det kan vara vore det jättebra. Kanske tändspolen eller fördelaren?
Swede
Alltid smålurigt att felsöka sådana här fenomen,, men oplar med dylika symtom brukar det även kunna vara en strulande vevaxel/impulsgivarehttps://bilder.lagabasen.se/delar/1005/1005158466vy1.jpg eller dess kontaktstycke som det i bland kan räcka med att rengöra.
Tändspole/modul brukar ge mera konstanta fenomen, men naturligvis inte helt otänkbart även i detta fall,,,
Mmarie.torn2010-03-16 · #@Peter H 55628 wrote:Alltid smålurigt att felsöka sådana här fenomen,, men oplar med dylika symtom brukar det även kunna vara en strulande vevaxel/impulsgivarehttps://bilder.lagabasen.se/delar/1005/1005158466vy1.jpg eller dess kontaktstycke som det i bland kan räcka med att rengöra.
Tändspole/modul brukar ge mera konstanta fenomen, men naturligvis inte helt otänkbart även i detta fall,,,
Tänkte att det kanske kunde vara bränsletrycket, eller om det är nåt skit i tanken.Är det svårt att koppla på en bränsletrycksregulator och kolla det? Var sätter man den? Det är ju lite svårt att kolla gnista på 30 sek. Bilen startar ju sen
mvh swede
/Ps sitter impulsgivaren krångligt till eller kommer man åt kontakten smidigt?/
Ett tips är då den vägrar att starta så pröva med att spraya lite startgas i dess insug under startförsöket och tänder motorn till då är det högst troligt ett bränslerelaterat problem, som kan bero på igensatt bränslefilter till en bränslepump som börjar ge upp.
Lite där beroende på ur bränsleslang anslutningen är vid motorn brukar man i regel enkelt kunna anslatua en T-koppling och en vanlig monometer för tryckluft för tillfällig kontroll av bränsletrycket, finns dock prisbillig bränslemätare hos tex Biltema (Artnr 15-1366) för 80:-.
Bränslepumpen brukar man iaf kunna höra surra en kort stund var gång tändningen slås på utan att starta motorn, men tänder motorn inte alls till ens med startgasen råder då mera troligt tändrelaterat problem, som tex nämda impulsgivare som har jag för mig sitter på ena sidan av motorblocket mot svänghjulssidan.
Mmarie.torn2010-04-01 · #@Peter H 55715 wrote:Ett tips är då den vägrar att starta så pröva med att spraya lite startgas i dess insug under startförsöket och tänder motorn till då är det högst troligt ett bränslerelaterat problem, som kan bero på igensatt bränslefilter till en bränslepump som börjar ge upp.
Lite där beroende på ur bränsleslang anslutningen är vid motorn brukar man i regel enkelt kunna anslatua en T-koppling och en vanlig monometer för tryckluft för tillfällig kontroll av bränsletrycket, finns dock prisbillig bränslemätare hos tex Biltema (Artnr 15-1366) för 80:-.
Bränslepumpen brukar man iaf kunna höra surra en kort stund var gång tändningen slås på utan att starta motorn, men tänder motorn inte alls till ens med startgasen råder då mera troligt tändrelaterat problem, som tex nämda impulsgivare som har jag för mig sitter på ena sidan av motorblocket mot svänghjulssidan.
fick tipset av många att prova en annan fördelare. så jag skaffade en på en bildemontering och slängde dit. bilen har gått utan problem nu en vecka (än så länge är nog bäst att tillägga) så man får hoppas att det var problemet. jag meddelar om nåt händer
//swede