Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Opel Corsa -99, dör vid varm motor...

Startad av bjupa · 2007-07-15 · 1 svar

bjupaTrådstart
Hej,
Tacksam för hjälp.
Har en opel corsa -99.(1,0 eco)
Går kanon att starta,men efter 5-10 minuter när motorn blivit varm
så bara dör den.Försöker man starta går bara startmotorn runt och tuggar.
Min teori är att den inte får soppa...hmmmm?
Har bytt soppafilter,samt stämt av att det går ström till soppapumpen.
(pumpen ser fin ut,och det ser också bra ut i tanken..)
Finns det nått relä/säkring som blir överhettat/varm?
Har ingen instruktionsbok,men ett relä alt. en säkring borde det väl vara till
soppapumpen??var sitter det isf?? Hittar bara vanliga säkringar under ratten??

Som sagt,går kanon till dess att motorn blir varm,va händer sen,varför slutar soppatillförseln..??

Tacksam för snabba svar,då semesterplanerna känns hotade..

//Patrik
amuso
Hej!

Har du känt på pumpen när bilen går, om den vibrerar/arbetar?

Prova att dra loss bensinslangen och starta sedan bilen för att se om det kommer nån soppa eller inte. Reläet till bensinpumpen borde sitta i säkringsboxen som torde vara belägen i motorrummet, brukar vara ett svart eller genomskinligt lock som man får ta loss för att komma åt reläerna och säkringarna. Har du tur står det på locket vilket relä som hör till pumpen.

Andra förslag på fel kan vara lamdasonden, luftmassemätaren, spjällägesgivaren, styrboxen, eller ett fel på kallstartsventilen (vilket kan leda till att bilen får för mycket soppa), etc. etc.

Vill inte skrämma dig men har tyvärr en bil med exakt samma symptom som jag inte fått ordning på, än...
//Markus

Fler trådar i Hjälpforumet Bil