Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Opel Frontera problem med hastighetsmätare

Startad av opel-01 · 2008-02-07 · 4 svar

opel-01Trådstart
Hej
Är det någon i detta forum som vet vad som brukar vara problem med hastighetsmätarna på fronteror då det verkar som de krånglar på vara och varannan bil. Är det en elektriskt sensor på lådan eller en mekanisk vajer som går direkt upp till mätaren. Har inte plockat isär instrumentbrädan ännu men skall riva den så fort jag får tid. Mätaren fungerar för det mesta men ibland så är den stendöd.
Även varvräknaren kan vara död ibland men det tror jag är ett annat fel.
Bilen är en frontera -01 med 3,2 l bensinmotorn / Håkan
ironmajk
@opel-01 28782 wrote:
Hej
Är det någon i detta forum som vet vad som brukar vara problem med hastighetsmätarna på fronteror då det verkar som de krånglar på vara och varannan bil. Är det en elektriskt sensor på lådan eller en mekanisk vajer som går direkt upp till mätaren. Har inte plockat isär instrumentbrädan ännu men skall riva den så fort jag får tid. Mätaren fungerar för det mesta men ibland så är den stendöd.
Även varvräknaren kan vara död ibland men det tror jag är ett annat fel.
Bilen är en frontera -01 med 3,2 l bensinmotorn / Håkan


Hej Håkan! jag har haft problem med hastighetsmätaren på våran Frontera! vi började med att byta ut givaren som sitter på växelådan, kostade ca 2.400:- men de var kvar samma problem i alla fall. Fungerar i bland och sedan helt död, till slut så var det ett byte av hela mätaren som gällde innan den åter fungerade/Kenneth
slirfeldt
Bra erfarenhet,, men då även problem finns med varvräknaren kan felet ligga i nämda instrument, tillse att kontakterna bakom instrumentet är bra annars är kanske ett bättre begagnat instrument som gäller,,,
Bjorn G
Hittade felet då jag plockade isär hela multiinstrumentet (hastmätare, varvräknare temp och tankmätare) på baksidan av mätarna så sitter ett kretskort som kallödningarna spricker på och det blir dålig kontakt. Därför slutar instrumenet ibland att fungera. Detta är nog det vanligaste felet på alla Fronteror med trasig hastighetsmätare / varvräknare. Var dock mycket försiktig då du tar isär instumentet för omlödning av anslutningarna. Ta INTE bort visarnålarna då de nästan är omöjliga att få att fungera igen mot elmotorn. Lyft istället upp den svarta visartavlan runt om och lirka isär hållarna som sitter runt om. Sen sitter det 1 skruv mitt i som också måste släppas på innan man kan ta isär allt. :eek:
slirfeldt
Mycket bra återrapporterat och efter så pass lång tid! Som kan komma väl till pass för kommande modell och problem. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil